mandag 17. november 2008

Arkiv: Filippinene 2006 - 13

Dag 7: Huinndog

Skrevet av 14. juli 2006, klokken 06.51

28 . juni 2006

I dag følte eg meg så ærfarn i område her at eg sku våge meg på å fare heilt aleina med tricycle, herifra og inn tel mercadoen. Å ikkje nok mæ det. Eg sku derifra klare å orientere meg såpass i lende at eg klarte å finne huset tel ho Becay. Eg hadde passeli dårli tru på at eg bei å komme av med det her, men eg sku gje det et ærli førrsøk.

Eg gikk tel veien og vefta på en tricycle som kom hallsanes imot meg.

Mercado!?

Ja, sa karn og eg kleiv om bord. Det va aillereia ei tøtta som satt inni der. Eg braut meg i breidd me ho. Trångt som i en skjeisedrakt, men det gikk no bra. Då vi kom inn tel markedet så stoppa karn og eg gikk ut. Eg ga han 20 pesos førr turn.

Keep the change!

Han braut sæddeln i bokselomma og kjørte videre utn å sei et ord.

You’re welcome, sir!!!

Siste gång eg tipse deinn skjettluggen. 14 pesos i tips og ikkje et takkens ord å få. Ka det e slags oppdragelse?

Eg kjeik meg litt ruinnt og prøvde å orientere meg. Hadde ikkje peiling på korr eg egentlig va i værdn. Det einaste eg huska va at gangveien inn tel huset tel familien hennes gikk imeilla to butikka. Ei mobiltelefonsjappa på høgerhainna og Julie’s Bakeshop på den ainner hainna. Eg tænkte som så at eg får no bære trø litt ruinnt her tel eg ser nokka som eg kjeinne igjen. Etter to skrett så sto eg faken meg rætt utførre inngangen tel gangveien. Han steiki. Snakke om veivisar. Sæll ikkje han Mikkel Gaup hadde kuinna gjort det her nokka bere. Dæken eg va stoilt.

Eg bei bedd om å sette då eg kom inn tel ho Becay. Jauda, eg takka førr det å bei settanes å kjike på teven. Va en såpeserie som gikk. En filipinsk en, så eg haddekje snøring på ka skuespælleran sa. Trur det va like greit førr det såg steike trasi ut.

Eg kjeinte plutselig at det gikk ei sånn salig go matlokt i kåken. Lokta kom siganes utanna. Enn av nabboan hadde teint bål og hevve seg i steikinga av nokka kjøtt.

Så kom der smættanesei ei nabbojeinta inn te kor eg satt og pekka meg på skuldra.

Yourann, you want to eat dog?

Eg åpna sækken og tok ut en litn tørkeklut eg hadde ligganes der. Eg la han over peikefingern og heiv meg tel å gnekke øran rein førr så mykje mainnskjit som eg bære klarte.

Excuse me, I didn’t quite catch that.

Ho Becay tok ordet.

You want to taste dog?

Ah, you mean hot-dog! Yeah sure. It’s ok, I can try.

No, no! I mean real dog!

Come again?You mean like woof woof?

Yes, dog dog.

Eg va meir eiller mindre rystet, men eg takka tel sluitt ja. Kain dæm så kain eg. Greit å kuinne skryte av at main har slafsa huinn, tenke eg.

Dem kom inn me en tallærken te meg, fuillbrøttn av huinnkjøttknoka. Va nokka saus og, så det såg ikkje så verst ut.

Becay, can I have something to drink, please. Because, you know if...

Ho flirte og gikk å henta meg ei flaska pepsi. Eg tok så gaffeln fatt og perka litt i kjøttknoken som låg framførre meg. Eg va skaptisk. Eg fikk omsider spidda et høvelig stort stykkje på gaffeln og geleida det opp mot kjæftn. To gånga hadde eg det inni kjæftn og drog det ut igjen, utn at eg hærtest å tygge over.

This is a real dog, yeah? Man’s best freind?You know – woof woof, bark bark?

Det va kommen fleire inn i stua førr å se på når eg sku ete. Dæm fnisa og knisa aille sammen.

Eg mota meg opp og braut gaffelen med kjøttbettn inn i kjæftn og tygde det eg makta. Det va faktisk godt, så eg tok likegodt ei tugga tel.

You like?

Yes, it’s quite delicious. It tastes abit like sheep. You know, bæææ bæææ.

Men det bei med de to tuggen. Får være måte på.

I like it but I will not have any more, because you know - it’s a dog. Where I come from we don’t eat dogs. So you can have the rest of this for yourselves.

Dæken, dokker sku ha sedd ansiktsutrøkkan på jeintn som sto ruinnt meg.

Oh, no no!!! We don’t eat dog either. It’s very bad!

Eg kjeik spørranes på ho Becay mens eg på nytt gnekka øran me tørkeklutn. Deinna gången ækstra hardt.

You don’t eat dog?

No!

You never tasted it?

No!

Eg som truidde eg hadde ette nokka som va heilt vanlig her nere.

So then, who eats this stuff? Besides me, I mean.

Some people like it. This is my uncle’s. The one who likes cow eyes in Balbakuwa, yeah?

Yes thank you, I remember him. Loco loco! He eats cat too??

No, no...we don’t eat cat.

Jaja, men ka faken. Eg va no bidd ei ærfaring rikar. Ænklar einn å melde seg på Fear Factor går eg ut ifra.

No i ættertid når eg ser huinnan som fer å går imeilla her så angre eg og bi kvalm. Fy-te-grisn dæm ser ut. Skabbat og skjettn og så mager at det skrangle utav dæm når dæm går. Næi, takke meg tel hot-dogga herætte.

Etter prøvesmakinga fikk eg skikkelig mat. Heimlaga spaghetti med tomatsaus og kjøttdeig. Va steike godt, så eg glømte meg av og åt førr mykje. Eg kjeinte det romla og rommsterte bære vælldi magen. Tykjepelk, tænkte eg mæ meg sjøll. Her sett du å bryt i deg mat på hardingen utn å tænke på konsekvensan. Snakk om urutinert kauring.

Mæn det gikk no bra tel sluitt. Eg beit teinnern sammen (og det som værre va) og klarte å håille meg te eg va heime i mett eia rede.

Biljard

I dag va eg førr første gång å spælte biljard her. Det koste bære 50 pesos i timen førr et bord. Gjedd førr pængan, så dær e eg titt og ofte no om kveldan då eg ikkje har ainna å gjøre. Har gjort meg te kompis med en præst som eg spælle mykje med. Det e kun han og eg som ikkje spælle om pænga. Like greit.

Deinna dagen hadde eg mæ meg nokka kompisa av ho Becay.

Bordet va i overkaint skjettn og hailla både hit og dit, men godt spællanes på. Bevares. Vi spælte 9-baill. Eg tapte nån runda (uflaks) og vant ganske mange (skills)

Tjo-Bing, Kling


Kommentarer

#1 Kommentar fra Gunnar Laugo (svar):

Ja, tryggast å stekke uinna han Ballefink neste gang du kjem rækanes. Har vorre en snartur med vaen Sell. 7 flatklæmte kompisa, ka du sei te de Brosmakongen? Innebandysvænskan e på besøk i byen no. Østen hadde seindt bu på dæm, avtalt dag og aillt. Når dæm kommer te Hammarfest så e faen goglointen forn på hytta, og blei der nån daga ekstra.

Kos dæ. "That is not the case, it's sex that degrades women, if it's any good"

Shut up and shave!!

Laugo

Upassende? Tips moderator!Skrevet 14. juli 2006, klokken 09.00

#2 Kommentar fra Helenes-verden (svar):

hærlig å se at noen skriv på reinspikka dialekt ;) keep up the good jobb finnfjord ;)

Upassende? Tips moderator!Skrevet 16. juli 2006, klokken 20.09

#3 Kommentar fra lill (svar):

fleire finnfjordinga her ja... vældi bra. men eg e kje så begeistra før at du et hund...

Ingen kommentarer: