mandag 17. november 2008

Arkiv: Filippinene 2006 - 21

Dag 12: Gitarn og Edderkoppen

Skrevet av 10. august 2006, klokken 05.09

3. juli
I dag va eg oppe tiliar einn på mange daga, så matn va ikkje så kaill som han bruke å være. Eg slafsa i meg nokka nudla som faktisk va varmlonka. Det va nydeli om eg må sei dæ sjøl. Steike go saus ho hadde bjora tel.

Ætte frokostn farta eg agåre tel mercadoen igjen. Eg sætte kursn mot deinn gata korr eg har sedd at dæm har mange frisørsalonga, eiller Barber Shop så dæm sei her. Eg sku ikkje kleppes, mæn førr første gång i mett liv sku eg fare å få meg barbert hos profesjonelle folk. Akkorat lekså mainn har sedd på film. Deinn første sjappa eg ainnste va Linda’s Barber Shop.

Kjæmpegreier! Aille di hine plassan va det bære mainnfolk som arbeide på. Hadde ikkje gjort nokka å bidd barbert utav ei vakker jomfru, jubla eg inni meg mæ det same eg tok i dørhainntake og traska inn. Døra va ikkje før gådd igjæn attom meg førr eg ainnste at ho Linda sjøl må ha vorre på ferie, ja førr her inne va kun mainnfolk. Eg va kunde nommer to kuinne det se ut førr, førr det satt en gamling rætt innførr døra å hallsov i en barberstol mens han bei klept på skåiltn.

Eg hadde løst å snu å gå ut igjæn, mæn det høvde lekså ikkje. Eg bei møtt av en ung gluint, i byinnelsn av tyveåran vil eg anslå, som sporte om eg sku kleppes. No, no, just shave, stamma eg mens eg gnekka litt i skjeggstubban mæ nævven. Ungspøln geleida meg tel en barberstol korr eg sætte meg ner, tydelig nærvøs. No sveitta eg både av varmen og av nærvøsitet. Eg fikk hallveis innfridd ønske mett. Trur eg. Ja, førr det kainn godt heinne han va jomfru.

Ka i huinn slags peiling har deinn her ungskjitn på barrbering?


Eg bei ikkje mijnner skeptisk då han lænte stoln attåver sånn at eg bei ligganes horisontalt å kjike oppi taket. Sku vel aildri være tainnlægen eg e kommen tel? Veit ikkje av før han byinne å røske jækslan utav haue på meg! Eg klarte såvidt å skjimte i aukroken at han sto å fomla mæ barrberkniven. Det va utav samme typen eg har sedd på teven. En sylkvass smørkniv kainn mainn næssn sei.

Han smørri korr ont dæ gjor! På teven så bruke dæm en børste å fyille på mæ barrberskom før dæm byinne å skjær. Deinn her gorrpongen tok bære en pesslitn bette mæ skom på frammeræinn av peikefingern å smorte litt førrsekti på stubban mine før han heiv seg tell mæ kniven. Snakk om tørrbarbering! Det lugga og det reiv sånn at det va nomre før tåran trilla utav haue på meg. Kainn umulig være rætt at det skal være på deinna måtn? Eg va blosekker på at han bei å skjære haue utav meg.

Gu jessu korr gla eg bei då han sa finish og bekka stoln min framover igjæn. Eg såg i speieln at eg ikkje blødde nån stess, så han hadde tross ailt gjort en go jobb. Han dønka så nævvan sine mæ ætterbarberingvatn og klaska på kjinnan mine. Det svei godt mæ det første. Han gnekka likegodt nævvan mæ barrbervatn igjønna håre mett og. Ka i fan?, grubla eg utn at eg torte å sei nokka. Så bøyde han meg framover i stoln åsså byinte han å massere meg attover ryggen. Ka i fan? skvatt eg tell pånytt. Det gjor skikkeli ont og. Han arbeidde seg nerover ryggtavla og opp telbake tel nakken igjæn, korr han avsluitta heile seansn mæ å klipe å styre i skuldran mine. Først då han va færdi me det fikk eg låv tel å røyse meg. Eg betalte 35 pesos førr arbeie og sprang ut dærifrå så fort føtn kuinne bære meg. Bi nok å takke meg tell han Gilette i framtia, deinn saken e bænkers!

Eg kjeinte plutselig eimen av meg sjøl mens eg gikk ute på fortaue. Hirsj førr ei gammelkaillslokt. Det lokta Papagena lang veit utav meg! Å det her har han grisa tel i tryne på meg, ja liketel i hårtorva! Eg kainn ikkje gå sånn her, faint eg ut, så eg gikk inn på dass på Jolliebee’s resturangen rætt borti veien og fikk såpa meg inn og vaska av meg deinn værste eimen. Førrfærdelie greier dedderan. Never again, Sven

Gitarkameratan
Eg hadde fådd førr øre at det faintes dongevis med gitarfabrikka her i bakkan. Det læste eg førrøvrig åsså på ei nættsia før eg flaug nerover hit. Cebuaneran skal ætter sigende være vælldi så berømt når det gjeld å lage gitara. Mæn eg må sei som han Asle sa når eg næmte dedderan. Eg har no aildri kjøpt en gitar som e ifra Filippinene. Godt poeng egentli. Eiller kanskje det va han Øyvind som sa det. Næi, eg meine det va han Asle ja.

Men tebake tell saken. Eg hadde hørt tien om at vest mainn fòr tel en sånn lokal gitarfabrikk så kuinne mainn få kjøft seg en krute go gitar førr en knaff huinnerkroning. Det her må eg slå tel på, va eg snar å lire utav meg. Å eg hadde ikkje før sagt de syv oran førr eg og tøtta heiv oss i ei minicab og hompa agåre tel et område korr de her fabrikkan sku befinne seg. Det va på hi sia utav øya, tætt i breidd mæ flyplassn. Då minicabben harka og slæpte oss av måtte vi spørre oss ætte veien te gitarsjappa. Eg håilt klokt kjæft, mens ho Becay reiv tak i en tricyclesjåfør som sto å hailla seg imot kjærra si menst han tygde på et gulna græsstrå. Va vest ikkje så langt agåre dit, kuinne gomslorken førrtælle, men det va ikkje snakk om at vi sku gå. Vi heiv oss ombord og karn låvvde å kjøre oss tell en respektabel gitarfabrikk. Då vi etter enn niåtyve træddve sekund va framme karra vi oss ut av jærngrinda. Vakje før kommen meg inn i vogna før eg måtte slite meg opp å kreste meg ut igjen. Vi kuinna væl strængt tatt ha spassert de få metran, hosta eg mæ meg sjøl, mens eg grov ætter de sveitte pængesædlan nerst i shortslomma. Då eg sku betale hærtingen så sa han bære at han bei å vente på oss utførre dær te vi va færdi, så eg trængte ikkje å betale før vi sku på retur. Ja, gomårrn Hans Larsa me famelie. Ho Becay akkoderte med karn og bei enig om at han sku få en trekroning (å ikkje nokka meir einn dæ) når vi va færdi på fabrikken. Han va bære gla tel verka det som. Råttpongen såg vel høvan tel å lure seg uinna arbei ei stuinn. Regne mæ han hailla seg en aildri så litn halltimes middagskvil der menst vi va inne. Åsså mett i arbeistia! Næi, snakk om sakkalav! Hadde han bodd i Norge deinn her pæningen, så hadde han vorre nersyilta utav latmainnstrygd, det slår eg ikkje av på.


Vi bei møtt av ei kjærring i inngangspartie. Ho kom reinnanes imot oss lekså ho ikkje sku ha sedd folk før. Hadde dekje vorre førr ho hadde så goe bremse på joggeskoen så trur eg bættrede ho har spronge rætt i oss. Det gnaill i golve då ho harka rætt framførre på meg, så grusfåkke sto. You want to buy gitar? Eg fikk ikkje ti te å åpne kjæftn å gje nokka svar før ho Becay tok ordet og reiv utav seg nokka på lokalspråket. Ah, you want to see factory? Yes, that would be great, smilte eg og labba ætter tøtta ut i bakgårn. Ho va ei godt voksn kjærring i førtiåran vil eg tru. Ho sporte bære vælldi og grov om korr eg va ifra, og korr gammel eg va, og om ho Becay va kjærringa mi, og ka eg jobba mæ og en masser ainna som eg ikkje kjæm på i fartn. Eg svarte no så godt eg kuinne menst eg kjeik meg omkring. Ho førrtælte at det i ailt va førti stykkja som arbeidde dær. Fabrikken va ei åpen løysning, næssn som et stort og djævelsk avlangt busskur. Det va væll en fæm - sæks førrskjellie avdelinge som eg kuinne se. Det va ikkje nokka vegga å snakke om, så vest du satt i første avdelinga å puska me dett så kuinne du kjike nerover tell aille di hine kollegaan som va i arbei på sine stasjona. Først kom vi tel en bod korr tre kjærringe satt å pussa å gnekka på gitara som va færrdisnekra. Dæken dæm bei blank å fin. Ja, gitaran aillså. Eg sporte høfli om eg kuinne knipse et billede utav dæm, korpå dæm fniste sjenert og gjor seg klar tel å bi avfottografert. Ingen av dæm va særli møblert i kjæftn, kuinne eg fastlå då dæm heiv seg tel i smilinga. Eg kleip meg i sia og førrbainte meg sjøll førr at eg ikkje hadde tadd nån betta mæ tørrfesk mæ heimanna å tellbyidd de her tainnlause tøttn. Hadde vorre kino å sedd røyen prøve å tygge i seg sårtn. Bi væl omtreint som å gje en huinn en karamæll å slafse på. Dæken korr han tygg utn å få tak. Eg rægne mæ han Birkeland mæ sursneipfingran sine kuinne gjort go tainnlægebutikk her nere.


Vest mainn ser bort ifra at dæm ikkje e nåkka te margebeinsgnagera de her gammelmøyen, så verka det iværtfaill som dæm hadde det bære vælldi så triveli på arbei. Dæm smilte aille tre så gomman glinsa i sollyse. I de aindre arbeisområdan satt det mainnfolk i bare overkroppa å snekra og pussa og limte og styrte bære vælldi. Dæm va aille hyggelig og lot meg ta bilde utav dæm menst dæm satt å arbeidde. Ho bestyrarinna førrtællte ivrig om bedriftn dæmmes samtidig som eg knipsa bilde og smilte tel karran. På ei vekka kuinne dæm klare å snekre færdi sånn ruinnt rægna fæmti gitara. Å no håillte dæm på å lage en donge med ukulele-gitara som nåkka folk på Hawaii hadde bestilt inn. Ho førrtællte samtidi dæ at dæm hadde mykje bestillinge av store kvantum ifra ainner land rundtomkring, så eg fikk et inntrøkk av at bedriftn gikk bære svært. Då eg hadde fådd sedd heile fabrikkområdet sporte ho om eg ville kjøpe en gitar. Ætte aill deinna omvisninga måtte eg væll det. Men ka faken. Huinner krone førr en gitar? Gjedd førr pængan.

Yes I want to buy one to take home too .

Ho drog meg inn i butikken og lot meg vandre litt ruinnt så eg kuinne kjike på utvalget. Dæm hadde gitara i aille størrelsa. Eg va ute ætte en i normal størrelse, av typen eg aillereia har. Eg såg meg ut et instrumeint som va litt mørk i treværke. Flotte greier å ha ståanes i stuva heime, tænke eg. Mæn dokker kainn tru at eg faint fort ut at her kom mainn ikkje langt med en slettn huinnerkroning. Eg måtte sei som han Kim-Freddy sa då vi va på Spiderman i Tromsø - då han va å kjeik på spæll tel Nintendoen. Det her va jo gjedd førr...dyrt! Bortimot tusn krone sku dæm ha førr gitarn. Å meir tel vest eg ville han en som va meir utsmykka. E jo pikade belliar heime! På nytt kleip eg meg sjøl i sia. Din førrbainna fjått, Gøran! Eg angra bittert på at eg hadde vorre så snar å sagt at eg ville kjøpe. At mainn aldri lære? Utn å vise korr rystet eg va over prisan så bevægde eg meg rolig over tel de ailler minste, og førrhåpentlivis bellie, gitaran.

I would really like to have one of these small ones, because I already have a big one in my home.

Mæn sjøl de småe va svindyr. Eg såg på prislappan at deinn belliaste kosta 2500 pesos (omtrent 300 krone). Di hine kosta det dobbelte og meir tel. Ho viste meg deinn eine svindyre gitarn ætter deinn andre, og eg gjor meg vælldi intresert, før eg omsider tok tak i deinn belliaste og løfta han ut av stativet.

I like this one very much. I will take this.

2500 pesos e ikkje mykje pænga, mæn å betale såpass førr en litn hallmeters gitar e galskap. Iværtfaill her nere korr du kainn kjøpe 450 flaske glasskolea førr samme summen. Eg vil skrike bære ved tanken. Te min store glede og overraskelse ainnste eg at eg bære hadde 2000 pesos i lommen. Eg såg meg ann muliheita tell å ta det vællbrukte eg-kjæm-heiller-tebake-i-mårra trikset. Eg spællte skuffa og viste fram nævven mæ de 2000 pesosan.

Ahhh, I only have 2000 pesos in cash on me. I can come back tomo…

That is no problem. You can pay with your VISA card.

VISA? I don’t…

Eg fikk ikkje sagt meir. Sjakk Matt! Dom som eg va så hadde eg fådd visakorte mæ i nævven då eg hadde plokka pængebonken opp utav lommen. Slage va tapt. Eg la inn åran og godtok at eg ikkje kom nåkka vei.

There is a ten percent charging fee when you pay with VISA? 250 pesos.

Of course there is. (momla eg i sinne førr meg sjøl)

What?

Nothing.

No trængte eg ikkje å spælle meir. No va eg skuffa på årnkli. Og førrbainna. Å kjærringa bære peisa på. Lættlurt kviting ho hadde fådd på besøk, tænkte ho nok.

We also have this nice guitar-case for your guitar. Only 1500 pesos.

I don’t think so.

But you need it to protect you guitar on the plane home.

I’ll just carry it my hand like this.

But what if it gets damaged?

I really don’t care

But if you have no case it might get destroyed.

So be it!!

Det siste dær sa eg tydeli høgar einn ailt ainna, så ho ga seg då. Skjønte væll at eg va førrbainna. Ho sa då at vi måtte gå en ainna plass førr å få dragd visakorte. Jaja, greit nok dæ, sa eg mæ ho. Dæm har væl korttærminaln inne på bakromme, antok eg. Mæn neida. Då ho hadde sagt at we have to go somewhere else førr å dræge visakorte, så hadde ho bokstaveli talt meint somewhere else. En heilt ainna plass – i byen. Vi måtte kjøre mæ tricyclen te karn som satt å hallsov utførre her og tygde græs. Mæn då vi va på tur ut døra kom det en gammel kaill hailltanes og kveskra nokka tel gitarkjærringa? Så sei ho te meg om eg vil kjøpe et pick? A what, svarte eg menst eg fløtta haue mett nån sænt nærmar ho førr å høre tydeli ka ho sa. A pick for your guitar! Åja et plækter! Javest, sa eg tel ho. Det kainn no ikkje koste nåkka som heilst, trudde eg. Eg veit sjøl at eg i min ungdom betalte bære fæm krone førr et plækter nere hos han Ivars Musikk.

Here you are. 150 pesos, please. It is made from the back of a turtle.

Igjæn hadde eg gådd fæm på! Snakk om IDIOT!!! Å eg går førræssn yderst ut ifra at the back of a turtle betyr skalle og ikkje rævhålle. Eg bladde opp pængan.

OK, here you are. Now can we please go to pay for all this?

Det måtte ha vorre meg ett syn. Der satt eg og ho Becay inne i sidevogna, sjåførn satt smal i auan å styrte kjøretøye, mænst butikkinnehavarn satt på bærarn og nihåillt på dverg-gitarn ho va på tur å sælle. Snakk om kino. Ska tru om han IvarsMusikk-Ivar på Finnsnes hiv seg på knaillertn å kjøre kundan sine te han Kolbjørn i banken, vest dæm har glømt kontantan heime? Dæ har eg ont førr å tru. Mæn her fór vi aillså. Eg og ho Becay og sjåførn - mæ ho Banjo-Kari mæ stor-ræva si attpå bærarn. Å det va langt agåre dit vi sku. Vi hæfta litt over åtte menutt rægna eg ut når eg kjeik på klokka på mobiln. Eg huske eg flirte førr meg sjøll inne i sidevogna. Det her bi fan ikkje folk heime å tru. Nokka ska mainn no pinade oppleve. Eg va rystet. Nok en gång.

Det va et hotæll vi va kommen tell. Eg og kjærringa gikk inn. Det va tydeli at ho va godt kjeint der i skranken. Eg va nok ikkje deinn første svemmelpongen ho hadde mæ seg dit førr å dræge visa. Eg fikk drie meg færrdi, takka førr hainneln og tok tøtta mæ meg å snaska tebake tel mercadoen. Hadde mæst løst å dryle gitarn i veigrøfta, men det hadde væl vorre litt på kaintn.

TIL-kamp
Ætte at vi hadde vorre på en resturang å ette spaghetti så ista eg ikkje å fare telbake tel romme mett. Plan va å gå på internættkafeen å se TIL borte mot Start på web-tv, så eg hailla meg bære en partimers middagskvil ute på bambusverandaen heime hos ho Becay. Avspark va klokka to om natta her i værdn, så eg trængte å sove meg frampå litt. Det gjor godt. Det va næssn så eg hadde glømt at eg nyss hadde sløst bort en million krone på deinn hærslie gitarn. Eg tok peiling på internættkafeen i tålltia. Viktig å være tili ute sånn at mainn får årga tell betaling og nerlasting og ailt sånn praktisk som web-tv innebær. Eg va ikkje før sætt meg i båsn min før eg kjeinte at eg ville på dass. I ætterpåklokskapens navn bainntes eg på meg sjøll førr at eg hadde brøtte i meg så steikanes mykje spaghetti då vi va å åt. Dæm hadde dass på kafeen, så eg tok peiling dit. Eg åpna døra og gikk inn. Det va reint der inne. Å det va i gruinn ailt det va. Det va inga nersjølling og inga papir. Å værst av ailt – låsn verka ikkje. Eg sa tel ho Becay at det ikkje va nåkka lås på døra så eg måtte fare nån ainner stess. Neida, sa ho. Ho kuinne stå utførre døra å håille vakt, kuinne ho førrtælle. Nånei du sa eg mæ ho. Du får ikkje deinna karn tel å range gaura av seg og sette seg på et dass med ulåst dør. Omså både lænsmainn og præst står å håill vakt. Ho håillte på å flire seg ihel. Flir bære du, flirte eg tebake. I’ll be back in ten minutes, sa eg og førrdufta ut dørn før ho fikk sagt kaka. Eg tok tricycle heim, dreit, tørka meg og vaska nævvan, før eg tok ny tricycle tebakers igjæn. Hæfta et lite kvarter. Byinne å bi drevven no.

Eddie Stobart
Kampen endte 1-1 etter at han Sigurd utligna nån menutt før slutt. Klokka va tre på natta då eg luska meg ut av internettcafeen, godt førrnøyd med ett poeng på bortebane. Utførre dørn ainnste eg at eg va heilt aleina kjeinning. Va ikkje en kjæft å se nånstess. Småskummelt i hallmørtna faktisk, men eg lot meg ikkje affisere av det. Eg marsjerte bestæmt agåre bortover tel tricycle-holdeplassn. Gikk bære svært det. Ingen som slo meg ihel og tok pængan mine på turn dit. Ingen som slo meg ihel og tok nokka ainna heiller. Fint folkeslag her nere.

Det va bære enn tricycle som sto klar å venta på passasjera. Eg gjor tegn tel sjåførn at eg ville ha han tel å kjøre meg heim. Carahey! Thirty pesos ok?, sporte eg og vefta med tre ti-pesoslappa tel karn. Carahey e vestnok navnet på det område eg bor i. Normalt vest eg leie en tricycle og sei at eg vil kjøre aleina, så må eg betale førr aille fem plassan ombord. Trædve pesos e då som regel meir einn nok. Men ikkje deinna gången. Sjåførn villa ha meir førr å sveppe meg heim så han resta bære på haue og sa fifty!. Sekkert natt-takst antok eg og betalte gladelig. Tænkte samtidi mæ meg sjøl at det næppe ville være lurt å akkodere me karn på prisn, spesielt ikkje no på deinna tia av døgne. Va bære eg og han på heile plassn, så eg hadde ingen intensjona om å gjøre han sur og grinat. Han kjørte som et svin, men det gjor ikkje nokka førr eg hadde et akutt ærn på ramma. Eg hoppa utav jerngrinda, takka førr turn og sprang de få metran bortover mot portn tel huse eg bodde i. I mørtna klarte eg å reinne med kjæftn rætt i ei klesnor som nabbokjærringa hadde strækt over gårsplassn. Det svei godt i painna. Eg kveskra nån bainnskapsstrofe tel råttkjærringa som hadde hængt opp snora så lågt, før eg hompa meg vidre agåre og inn portn.

Eg speinte som vanlig av meg sandalan ute på plattingen, og tok tak i ytterdøra. Ho va låst. Eg røska et par gång tell førr å være heilt sekker. Då slo det meg som ei slegga at eg hadde glømt å førrtælt huseiartøtta at eg bei å komme seint heim idag. Eg torte ikkje å dænge på døra å vække ho og sønn, sia guten sku tili opp og på skoln dagen ætte. Eg sendte ho ei tekstmelding i håp om at ho kanske va våken, men eg fikk aldri nokka svar. Eg sprang så rundt å sjækka om døra inn fra vaskeromme va åpen, men nei. Lukket og låst overailt. Jaja, ikkje farli å ligge ute ei natt. Inga fare førr at mainn frys ihel i deinna varmen. Einaste aberet med å være utestengt va at eg ville så søkkanes på dass. Heilldivis veste eg at ho hadde et toalætt oppmontert i breidd med den nye utleiarboligen ho nyss hadde fådd bygd. Det va ingen som va fløtta inn, så eg lurte meg inn der og fant dassn fluksns. Eg va usekker på om han verka sia det låg ei svær sponplata å dækka tell skåla. Eg løfta førrsekti på plata og lyste med telefondisplayet førr å se ann forholdan. Jauda, det va en skvætt vattn neri der så han va sannsynligvis kobla tel kloakkannlegge. Det måtte no uansett bære stå tel. Eg kava meg fram i hallmørtna inn tel bryinnhuse kor eg kuinne pompe meg opp litt vattn te å sjølle ner med.

Det va søkke mørt, men etterkvært slo nattsyne inn så eg klarte å orientere meg der inne. De svarte kuso-kuso-baljan klarte eg ikkje å se, men i eine kråa ainnste eg litn lyseblå plastbalje som eg løfta opp og gjor klar tel å fyille me vattn. Mens eg holdt baljen der i nævven skimta eg en uinnerli mørk flækk i båttn. Eg bei nyssjærri så eg trøkte på telefon førr å få lys i displayet. Så sænka eg telefon ner mot den mørke flækken og fikk et av mine livs største sjokk. En edderkopp så stor som eg kun har sedd dæm i teven. Eg skvatt nokka så djævelsk. Eg hylte ut det eg va mainn førr, heiv baljen te vers og datt sjøl på ræv attover i førrfjamselsn. Eg bjøksa meg opp og bainntest og skjeintes mens eg pilte ut av vaskeromme. Mens eg sprang ranga eg av meg t-sjorta og klappa med nævvan over heile kroppen førr å være sekker på at ikkje gammeleriken hadde slådd følle mæ meg. Eg løfta liketel på uinnboksa og resta laus, men det likkje som va der va fastboanes og hadde solid førrtøyning. Trur aldri eg har vorre så reidd før. Akkorat då eg va kommen te meg sjøl borte på plattingen og hadde fådd pustn tebake, hørte eg at baljen traff vaskeromsgålvet. Det gikk fort i svingan kainn dokker skjønne.

Eg sendte melding tel ho Elin på arbei om at eg hadde træft på en edderkopp som va større einn melkenøkkeln vi har tel melkeskapet på skoln. Ja, han va diger djæveln, men han va ikkje så hårat som eg minnest ifra teven. Han va hårlaus og kraftig i kroppen men alikavæll rimeli tyin i føtn. Eg slår ikkje av på at han va så stor at hadde han sotte oppå ei fyrstikkæska, så hadde han nådd neri marka med aille føtn. Ja, nei det slår eg ikkja av en sænt på.

Etter dettan glømte eg heilt av at eg måtte på dass. Å takk å lov førr det. Eg bei etterkvært blotrøitt så eg sætte meg tel attmæ bore som står ute på plattingen. Eg satt me ræva på plasstoln og la haue i borplata. Eg hadde akkorat sovna inn då eg bei brått vækt av at husvertinna åpna døra og peisa ho rætt i kneet på meg. Mens eg gnekka meg over kneet med nævven va ho fullt opptadd med å beklage seg førr at ho hadde låst meg ute.

It’s ok,
sa eg. I forgot to tell you that I’d stay out late tonight.

Did you buy this guitar,
sporte ho og løfta opp kjøpet mett.

Yes, I think I did a bad deal. 2750 pesos...

Oh, that is so expensive! Why did you pay so much?

Because that is the price they said in the workshop.

But you can get this for 500 pesos in mercado.

Yeah, so they tell me.

But 2750 is too much.

Well, it’s too late now. I don’t mind. It is still kinda cheap by Norwegian standards.

Ho klarte ikkje å komme over at eg hadde betalt næssn like mykje førr en litn gitar, som det ho hadde førrlangt i husleia av meg førr heile opphåille. Trur ho angra på at ho ikkje hadde sagt at ho sku ha meir, så lættlurt som eg må ha gjedd inntrøkk førr å være.

I really have to go to bed now. See you tomorrow, sa eg og gikk inn på romme og tok kveld. Trøtt å slitn – og fortsatt en smule sjælven ætte møte med storingen i vaskebaljen. Eg sov med ett aue åpent deinn natta. Og det hine igjænnstængt.


Kommentarer

#1 Kommentar fra Vanjapanja (svar):

Hei sveis! Har vorre lenge uten nett-tilgang, så no hold eg på å lese og oppdatere meg. Flire meg i hjel:)Du får det no sagt:)

Upassende? Tips moderator!Skrevet 12. august 2006, klokken 17.08

#2 Kommentar fra PC (svar):

Gøran, din gniar!

30.000 kongelige norske krone e dyrt førr en gitar. 1.000 e gjedd førr pengan. 300 e gratis og væll så dæ. Og her snakke vi hainnlaga! Eg e rystet. Med den inflasjon som har vorre sia du va gutonge, e heller ikkje 18 krone (regna ut etter din pesos-faktor) ublu pris førr et plækter. Ihvertfall ikkje når dæ e henta av ryggen på ei skilpadda.

At du no kainn vente deg besøk av han Vikestad førr ulovlig import av legemsdela av trua dyrearta, e en ainna sak. Men dæ spørs om ikkje plæktre bli dyrar einn gitarn tel slutt. Bærre sånn tel etterretning. Æ æ æ æ æ æ!!!

PC

PS: Vesst gitarn ellers e grei og du fortsatt vil bi kvitt deinn, skal eg pinadø kjøfe deinn av deg. Eg byr NOK 348,- som dekke både innkjøpspris, gebyr og telbehør. Ta han med når du kjæm førr å se TIL på Lærsjkendal.

PPS: Kor dæ gikk i toilln?

Upassende? Tips moderator!Skrevet 15. august 2006, klokken 14.49

#3 Kommentar fra Bærnt blåsar (svar):

Hmmm kaille ho tøtta no... Blei d forhoill? spent på fortsettelsn....

Upassende? Tips moderator!Skrevet 15. august 2006, klokken 19.13

#4 Kommentar fra Finnfjord (svar):

Bærnt Blåsar. Har kaillt ho tøtta længe har eg ikkje? Ikkje ainna einn Amiga :)
Kæm e du anyway?

Pernis. Gitar har eg gjedd bort tel han Øyvind. viste seg at han va umuli å holde stæmt og eindå værre å spælle på. Sællfølgeli va det belli førr en gitar, men litt suganes når gitarsjappen rætt borti veien der nere hadde same sjitn tel tusn gånga belliar pris. Førrbainna kjeltringa.

Gøyran

Upassende? Tips moderator!Skrevet 16. august 2006, klokken 02.09

#5 Kommentar fra flisifoten (svar):

Eg flire så snørrfåkket står her nere!
D e lekså å høre deg i åndn når du bi oppjedd! Må sei, du e blidd litt av en gnikuk. Førrvænt av bellikolea og "gratis" skyss overailt...
Rægne me du har sællt uinna Nissan og boikotta Rimien på Finnsnes ætter du kom heimåt!? :D

Loktes!

Upassende? Tips moderator!Skrevet 26. august 2006, klokken 12.49

#6 Kommentar fra Finnfjord (svar):

Nyss oppstein no. Vorre i Dividaln å vasa i nån daga. Har så mykje å gjøre utførre dørn, men eg må vel skrible litt. Pernis du e en jævel å mase.

Flisifotn. Gniarkuk e eg. kjøpe ikkje kole på rimi som koste over 20 øre

Ingen kommentarer: