mandag 17. november 2008

Arkiv: Filippinene 2006 - 7

Dag 3: Kola om mårran og potetguill med feskesmak tel kvelds.

Skrevet av 5. juli 2006, klokken 06.32

24. juni 2006

Våkna rundt klokka 10 i dag. Karra meg opp og gikk ut i stua/kjøkkene førr å ete. Kokt egg og nudla sto klar tel meg på spisebordet. Henta meg en kolaboks i kjøleskape og kosa meg med frokosten. Dusja etter mat (såpa meg inn så lang eg e og kvælte vatn over haue). Hoppe og sprætt inni dusjn kvær mårra, førr vatne e ikkje akkorat varnt. Egentlig godt med kailldusj. Våkne fort og kvekne tel lekså en småsei når han går fast i en makkångel.

Eg hadde lovd husværtinna at eg sku være med ho tel mora og søskenan hennes i dag, førr dæm hadde aille sammen så løst tel å se meg. Eg som truidde aille hadde sedd meg første dagen.

Eg møtte mora og ræssn av familien, og dem vakje sein om å by på San Miguel pils og lumpia – vårruill. Dæm livnære seg av å sælle førrskjellig mat på skolan her, som eg har sagt tiliar, og enn av tingan dæm sæll e lumpia.

Dæm bor bære et lite knivkast i fra ho Becay og kompani, så ho åsså kom no siganes etter kvært.

Mens eg satt der å drakk San Miguel og kjeik på kabel-tv (einanste som har sånt her omkring), så la eg te mærkes at det satt to småonga å kjeik på meg ifra ei trapp nån meter bortførre. Dæm kan ikkje ha vorre meir einn en 3-4 år. Dæm gløtta på meg imeilla trappetrinnan og flirte bære vælldi mæ seg sjøl. Kort etter mainna den eine karn seg opp og kom springanes bort tel meg. Ha sa ikkje nokka. Han bære smilte og tok tak i handa min og løfta den opp sånn at den kom borti painna hannes. Åsså slapp han taket og sprang telbake tel sidekompisen. Å dæken korr dæm flirte no. Artie karra dedderan. Å bæssme eg satt der så kom deinn ainner karn og springes bort tel meg, og gjor på samme måten. Løfta hainna mi opp så den rørte painna hannes, slapp taket og la tel flækkings telbake tel tryggheita bak trappa. Dæm smilte og flirte, fra øre tel øre.

De andre voksne som satt der førrtællte meg at gutan gjor det dær førr å vise at dem har respekt førr meg. Det e heilt vanlig her nere at yngre vise sin respekt førr di eldre på deinna måten. Må sei eg følte meg beæra. Eg sporte om eg kuinne gjøre det telbake tel gutan, men det går ikkje. Det må være nån som e eldre einn meg. Intressange greier.

Ho Becay hadde førræssn fådd nyss i at eg drakk kola tel frokost.

You drink coke in the morning?

Øhh...yes!?

Eg sa eg veste det ikkje e heilt bra å starte dagen med å slafse brus, men eg e no voksn så eg bestæmme no sjøl. Ho bære flirte av meg og va like glad. Ikkje farlig då. Han Geir sendte melding og lurte på ka alternativet tel kola e her. Geitmelk? Æ æ, nei her har dæm både vattn og te og melk. Men melk har eg gjort klart førr dokker at det drekk eg kun i Norge. Å kæm som drekk te om mårran? Engelskmeinn og gamle rikfolk einaste. Då står det meilla vatn og kola. Eg reste kassen min.

I dag såg eg førr første gang to kvite folk. (Da regne eg ikkje med den fæle slasken eg ser i speieln kvær mårra). Det satt et gammelt, kvitt ektepar inne i en butikk kor eg kjøpte adaptor tel telefonladdarn. Har sedd dem der en masser av gång etterpå så eg antar at det e dæm som drefte sjappa. Ellers så ser eg no en og ainna kviting, spesielt når eg e på kjøpesæntran. Men det e maks 1-2 kvær dag, og det overraske vel ingen vest eg sei at ho gamla i butikken e den einaste kvite av det kvinnelige kjønn eg har sedd her nere. Eillers e det bære baillhæsta. Ka tru ka dæ har seg? Æ æ æ!

Det som e litt uinnerlig e at når eg møte en som ser europeisk ut så e det næssn så eg hælse på karn. Rare greier.

Bi akkorat lekså då eg møtte han Thomas Hafstad i gangen på universitete en gång. Akkorat då eg strækte hainna i vere kom eg på at eg kjeinne han jo fan ikkje. Greit at eg veit kæm han e men han har vel inga snøring om kæm eg e. Så eg bærga meg uinna en pinlig situasjon med å dræge nævven igjønna håret, lekså eg sku rætte litt på sveisn. Han tænkte vel sett.

Det e rart med det. E main i Tigerstaden og træff på en kar på Karl Johan som main veit e ifra Finnsnes så hællse main bestainndi, men træff main samme pæningen på Finnsnes så hælse main fan ikkje. Psykolide greier.

Eg lot meg overtale tel å smake nokka dæm kaille førr buko-juice. Det e kokosnøttjuice blainna med vanlig melk. Gubbevaremevæll korr fælt det va. Tok en slurk og takka førr tellbude. Prøvde rett etterpå en jordbærdrekk blanda med kokosnøtt-ting. Røsk meg i nerkjæftn korr fælt det va. Bestæmte meg førr dær og då at eg ikkje like kokosnøtt. Man lære så længe man leve.

I dag oppdaga eg tel min store glede at dæm har litters glassflaksekola her. Har nevnt det før uinner maten så eg skakje sei meir om den saken her. Mæn rørt bei eg. Dyregrønt rørt.

Middagskvil

I dag va dagen da eg sku få lov tel å være med famelien å sælle Balbakuwa og Puso på markedet. Dæken eg va speint. Eg fikk tellbud om å strække meg en halltimes middagskvil oppe på loftet hos ho Becay – et telbud eg takka ja tel før dæm fikk sagt kaka. Eg ga ho beskjed om at ho måtte vække meg klokka to (en time etter eg la meg). Eg sovna inn med enn steike gång, og våkna av meg sjøl – klokka ti over fire. Ho sa ho orka ikkje å vække meg førr at det såg ut som eg sov så godt. Det har eg respekt førr. Te di grader.

Jobben min under balbakuwa-salget va å snitte opp pusoen sånn at kundan kunne flække risen ut av pusoen og ner på tallærken. Eg va litt sjælven, førr redskapet eg fikk va et urlite barberblad. Litt flaut å skjære seg no, va de einaste tankan som gikk igjønna haue på meg.

Uinner ei ledig stund gikk eg bort tel gryta og rørte litt ruindt. Eg va snar å slæppe ausa og legge tel flækkings då eg såg et ku-aue som kjeik meg i auan nere ifra gryt-jufta. Kan tru dæm flirte. Både innehaveran og kundan.

Ska du ha kjøttbalbakuwa koste det 14 pesos. Et øye på tallærken koste åsså 14 og hud/skinn e belliast. Det får du førr usle12p. 2 pesos tar dem (vi) førr kvær bette puso.

Eg roa meg ner med ei flaska pepsi. Førrfreskanes i varmen. Eg lot være å hive sugerøret uinna (som eg bruke) då eg ainnste at det va en masser av rust ruindt tutn på flaska. Bæste årgang regne eg med.

Fleire av kundan rapte bære vælldi når dæm va færdigettn. Det har eg lagt mærke tel at aille gjør her. Guta som vækje, rape så det hyle ætter. Dæm sei at main skal sei excuse me når main rape, men det har eg einda tegode å høre. Eg må sei som han Oluf:

Trur dokker dæm e slettn, ka?

Då eg seinar på kveiln sporte om det åsså vå lov tel å slæppe en smygar i ny og ne, svarte dæm bastant: NEI! Det va som å høre han Bastesen.

Synd egentlig, førr eg har som regel bestainndi enn eiller to på lager. Det ligg te slækta.

Mens vi no e inne på motbydelige ting så kan eg nævne at eg sporte tøtta i dag om ho kuinne førrtælle meg ka åtte betyr, sia dæm flirte så sørgelig då eg sku lære dæm å tælle.

It’s a part of the body.

Male or female?

Male...

Greit å ha det avklart, så slæpp main no å fuindere på det nokka meir. Eg lot være å utvide temaet nokka meir.

Etter balbakuwasalget va over førr deinna gången sku vi fare tel brua å kjike på utsikten. Den nye brua som e bygd førr ikkje så ailt førr lenge sia. Akkorat då vi sku tel å fare ainnste vi at det va nån som hadde stælt posen min med to par nye sandala om bord. Ett par tel meg og ett par tel ho. Førrbainna tjyvpakk! Stæle nokka så simpelt som et par par slippersa tel skarve 25 krone (førr to par). It’s OK sa eg. Vi kjøpe bære nye i måra. (Og det gjor eg. De sandalan har eg enda.)

Utsikten fra brua va ikkje aill værdn må eg sei, men det va intresangt å være der. Området ruindt brufotn e en såkalt romantic spot, mens sjølve brua fungere som suicide spot. Spot on.

Vi hadde mæ oss to av vænnan hennes tel brua og dæm maste bære vælldi om å få gå på karaokebar. Så vi gikk på karaokebar. Dessverre.

Do you want to sing a song, Yourann?

Over my dead body!

Han eine vi hadde me oss dærimot, sang en masser av sanga – aille på visaya/cebuano. Å du søte tid førr en sangstæmme. Eg sa tel ho Becay og venninna Irene:

This is the reason why I never sing. Never ever!

Han sjøl som satt å kauka fikk ikkje med seg ka eg sa, men de aindre flirte godt. Sjøl dæm hørte korr grusom han va.

Men ka e egentlig værst? Folk som syng karaoke skikkelig jævlig, eiller folk som syng karaoke bra. Eg syns næssn det e flauar når folk syng fint. Eg bi direkte kvalm!

Det va her på karaokebarn at eg såg dæm hadde et potetguill dæm kaille førr Fish Crackers.

Eg sei potetguill, men det e faktisk feskeguill. Laga av fesk står det på pakken. Sænjahopen eat your heart out. Eg må huske på å kjøpe en pakke en dag og smake sortn.

Fesken på framsia av pakken mijnne litt om en auar, men det e vel sekkert bære en nær slæktning.

På turn heim ville eg så søkkanes pesse så eg sporte om det va et toalætt i nærheita. Vi va då nere på fergekaia og kjeik.

Is there a toilet around here?

You can go in the sea.

Ka du si at sei du?

Som sagt så gjort. Han ainner karn ville og pesse så han gikk fræmst og viste vei. Det har eg lagt mærke tel no, etter ei go vekka her nere - at her pesse dæm stort sett bære attom nåvva. Omså mett i byen stille folk seg opp i et hjørne og slæpp ørretn ut.

Nok om det. Vi gikk bortetter ei trebygga og klatra ner ei lita skråning sånn at når eg pessa så sto eg i fjærsteinan, og hadde haue akkorat oppførre bryggekaintn. Det va fjæra sjy. En huinn som sto i band litt bortførre hadde ainnst haue mett som stakk opp, så han heiv seg i ei uløkksalig gjøying. Det va ei guss løkka at han va førrtøyd, førr eillers hadde han heilt sekkert sylt i meg. Eg resta meg færdi, klatra opp og småsprang telbake tel sivilisasjon igjen. Deinna gangen va det eg som gikk først og viste vei.

Deinna lange dagen avsluitta eg på internettcafeen kor eg sku se Tyskland mot Sverige i VM. Han Vegar hadde direkte TV-overføring ifra lofte heime hos han, via webcamera. Kvalitetn va god, men billede hakka litt. Eg slo fort av og puska meg heim da Sverige slapp inn to mål etter to sekund og fikk en bajsbagge utvist. Regne med svensken på Silsand ropte PERKELE og slo av mobiltelefon, førr han reagerte ikkje på meldinga eg sendte på turn heim.

Guds fred i huset.

Kommentarer

#1 Kommentar fra Ann-Iren (svar):

Eg måillkose meg når eg læs ka du skriv, d må eg bære ha sagt. Enig me deg at melk drekkes kun i heimlandet. Du sku no ha vorre her så hadde du bidd me tell Ørnes på Nord Norsk Revyfestival. Fær i mårratili og e førrhåpentlivis heime søndags kveld. Forsølrevyen ska no òg være med... Lure på om vi havne på samme overnattingsplass som førr 2 år sia. Gudhjælpemeg! Det e no godt å se andre har det værre enn seg sjøl dagen derpå. Heile gjengen starta dagen med zyrtec og Jãgermeister...hoff. Send no litt sol hitover så man slæpp å ha barbert vinterpelsn av seg førr ingenting. Kos deg du heeeiiii

Upassende? Tips moderator!Skrevet 5. juli 2006, klokken 15.59

#2 Kommentar fra Kim-Freddy (svar):

D BARE! EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEENNNNNN
SIGURD RUSHFELDT! Va næstn like artig når han kom inn som når han putta :) Klassisk Sigurdscoring. Va som om alle spelleran sprang litt fortar, litt lenger og sentra litt bedre når han kom inn! Ole Andreas va også positiv når han kom inn. Han kan jo faktisk legge inn på en skikkelig måte...

Skal straks ringe tell leilighesutelir her i Kr.sand å klage (min spesialitet). Hans kombinasjon av leilighet og badstu fell ikkje i smak hos to kaldblodige nordboera som treng et svalt sovested.

TOOL spelte HØGT!

I dag kjæm Erlend og CO tell byen førr å se Depeche Mode i lag med oss :)

Då bli det å ha vainn i håre og solbrillan godt planta på næsen. I just can't get enough :) dog skal vi reise tell norges store "O" i natt med nattoget. Skal kjike innom IKEA førr å se om det e nokka som e verd å investere i... Har jo ingenting minus ei seng, et teppe og et utall trefigura... (e vel kanske nok..)

Keep up the good work! Vi stekk innom internetcafea når vi ser dem, og skal holde oss oppdatert :) Når det gjeill harving, så driv vi ikkje med sånt :) Vi har derimot et sterkt ønske om å "så inn" ææ ææææ

Ja mata!

Upassende? Tips moderator!Skrevet 6. juli 2006, klokken 16.15

#3 Kommentar fra LG (svar):

Det ble en dobbel perkele, ikke arti. Skal "vennen" din besøke deg i norge, etterhvert???

Upassende? Tips moderator!Skrevet 8. juli 2006, klokken 11.20

#4 Kommentar fra Aksel (svar):

E du regna bort der nede?
LIVSTEGN?!!
Hørt kossn d gjekk me TIL i cup'en?
Mobilnr mett legg eg fan ikkje ut på nette, så du får seinne meg en e-post så ska du få d.
DEATH TO ÅGE HARDEIDE!!!!!!!!!!!!

Upassende? Tips moderator!Skrevet 11. juli 2006, klokken 00.04

#5 Kommentar fra Britt-Eva (svar):

Veldig bra skrevet,ser for meg alt du forteller..Helt utrolig..

Ingen kommentarer: