mandag 17. november 2008

Arkiv: Filippinene 2006 - 19

Dag 10: I bære baillan

Skrevet av 31. juli 2006, klokken 02.45

1. juli
I dag hadde eg ordna meg fritt fra ailt og aille. En dag førr å slappe litt av og være litt førr meg sjøl. Plan va å bære sette å sloge ute på perrongen å ta livet med ro, men etter en litn halltime dær fikk eg makk i ræva og bestæmte meg førr å fare på bytur. Shopping og kino.

Taxi-Lars
Då taxisjåførn stoppa utførre kjøpesæntre så sto det 190 på takstametre i biln. Eg hadde bære en 500-pesoslapp så eg sa han kuinne ta 200. Trur dokker ikkje svinpongen prøvde seg med at han ikkje hadde vækslepænga. Han åpna liketel askebægre frammi dæsjbore og strauk nævven inni det førr å vise meg at han ikkje hadde væksel.

Dijnn førrbainna oter, sa eg lågt førr meg sjøll, men høgt nok tel at han hørte det.

Han førrsto sællfølgelig ikkje ka eg sa. Heilldivis kanskje.

Well, this is all I've got and I'm not giving you 500 for this ride, mate. No way!

Der traff han på kvest, skjetteriken. Då han såg at det ikkje nøtta å få meg tel å gje han heile 500-lappen så smaug han eine nævven neri bokselomma og drog opp en bonke med pængesædla i aille sorta. Dokker sku ha sedd det ansiktsutrøkke på kjeiltringen. Va så han bei søkkførrspælt.

Nei, korr i eisann! Sku du ha sedd på fan. Eg hadde vest alikavæl!

Snakk om førrbainna banditt. Eg tok vækslepængan i nævven og krauma meg utur biln, tydelig stolt over at eg hadde stådd imot svindelførrsøke fra sakkalaven.

3 Fast 3 Furious
Ætter at eg hadde fådd i meg nokka mat tok eg nån ruilletrappe opp tel øfste etasjen på kjøpesæntre førr å se ann kinotellbude. Eg håilte på å skjæmme meg loddrætt ut då eg sku opp i første ruilletrappa. Eg va på go tur tel å trø innpå trinnan då eg ainnste at trappa kom i mot meg på nerovertur. Eg gjor lekså eg hadde aindre ærn der, så eg stilte meg attmæ gelændre tel trappa og kjeik oppover, sånn at det sku se ut som at eg sto å kjeik ætter nokka kjeinninga. Trur eg sto i 4-5 menutt og speida førr at det sku verke troværdi nok, før eg bjøksa meg over tel deinn rætte ruilletrappa som rættmæssi va på oppovertur.

Eg kjøpte meg billætt tel den tredje filmen i The Fast and The Furious serien. Filmen va heilt grei og hadde både fine bila og fine tøtte. Va fint og avslappanes å sette der ijnne. Kinoen i seg sjøl va av mykkje høgar standard einn den kinoen eg va på sist. Men det ska dæm ha - her va og kailt inne i saln, men på langt nær ikkje så husstri som i deinn hine kinoen. Lydn va og akseptabel og sætan va ikkje hållat og suinnbrøttn utav rampen i nabbolage heiller. Va næssn som å være i Tromsø på kino.
Det kainn i samme ti nævnes at eg glømte av å heinte fotoapparature i skranken ætter filmen. Eg måtte næmmli levere det inn før eg gikk inn i saln. Vakje lov med sånt sa dæm.

Neverending Story
Plusseli ætter at kinoen va færdi å eg va kommen meg ut i butikklainnskape så kjeinte eg at magen slo seg vrang. Han tålte ikkje kåstn. Eg måtte nokka så søkkanes på dass at dokker ane ikkje. Eg veste sånn høvelig korr dassan va hænn, så eg la kursen direkte i deinn rætninga. Det tok meg nån menutt å komme meg dit men eg ainnste sørgelig fort at aille båsan va låst og opptadd. Det va vel en syv-åtte dass der sku eg tru, og der va tre uniformerte dassbetjænta i fuillt arbei med å vaske gålvet. Dæm brukte sånne kosta som dæm bruke i Donald-blaan. Et skaft med ei vaskelørva, som ser ut som rastaflætta, i æinn. Eg tænkte førr meg sjøl at det kainn no umulig bi reint nån stess bære med å drage deinn fijlla bortætter gålve. Nei, du snakke om å skuve mainnskjitn att og fram.

Nok om det. Det bei lekså aildri nån dass ledi så eg la tel flækkings ut igjen og småspurta over tel di hine dassan som va bære et lite stykkje uinna di heddran toalættan. Åsså her va det fleire båsa og tell mi store gleda va der en plass ledi. Eg smatt inn i et hattefåkk.

Eg må være så ærlig å sei at sjøl om eg har vorre borti mykje rare dass her nere, så va eg no huinner prosænt sekker på at et sånt flått kjøpesænter som det her hadde dass i luksusklassen. Men ikkje førrbandet. Eg sto dær inne med døra stængt å kjeik ner på et dass. Eg va på gråtn. Der sto toalættskåla aleina - gorrsjettn å jævli og uten værken dasspapir eiller vassbøtta førr å vaske ræva.

E DET MULI!!!!

I førrbainnelsn speinte eg opp døra og gikk å stilte meg i kø utførre en dassbås rætt attmæ, som va minst tre ganga så stor som di ainner båsan. Det va handicapstørrelse vil eg annslå, men det va ikkje mærka med nokka som heilst på døra.

Her må det no førr i fanden være skjitanes!

Eg kjeinte eg bei meir og meir kokførrbainna. Main sku perkele ikkje tru det va et sivilisert folkeslag main hadde med å gjøre! Hadde eg vest av det her så sku eg fan ha tadd mæ meg pesspåtta eg brukte då eg va onge! Ho va gul eiller oransj minnest eg å huske. Tankan flaug igjønna skåiltn på meg. Eg va årnkli sint. Eg køddekje.

Eg hørte tel sluitt at karn innførre sjøllte ner og han haddekje før fådd tadd av låsn på døra før eg røska ho opp og sleit karn ut dærifrå. Eg va djævelsk trængen kain dokker skjønne.

Næi, no må dokker aillså fan være snill!!

Et urlite dass sto aleina å skalv i ei krå inne i deinn store båsn. Å ingenting ainna va å se. Ikkje ei vassbøtta eiller enn einaste pappirbette nånstess.

Igjæn speinte eg opp dassdøra og ainste på turn ut av dasslokalet at det sto en dasspapirautomat på veggen. Kun fire pesos førr et tørk. Det gjor meg bære meir mainnbisk, førr eg hadde ikkje småpænga på meg. Næi, eg tok dirækte sekte på en kolonialbutikk nån huinner meter bortførre. Gikk inn, heinta ei firepakning med toalættpapir, betalte førr deinn og trøska tebake på dass, med firepakninga godt trompa oppuinner armen. No va det fan nok!

Eg marsjerte inn på et dass og gjor det eg måtte gjøre. To hell mæ konsekvensan. Dæm har sjøl lagt opp tel det her.

Mens eg satt dær så pekka eg i veggen tel karn på nabbodassn.

Uinnskyld meg, men e det ingen av dokker her nere som gjør dokkers førrnødne? E det kun pessing det går i?

Eg bei som vanli møtt med tausheit. Humøret bei ikkje likar av deinn gruinn.
I rein førrbainnelse braut eg liketel litt ækstra med pappir oppi skåla då eg va færdi, førr å verkeli gje dæm nokka å arbeie mæ. Eg skjølte ner to gånga utn at det va nok tel å få pappirklæppen agåre. Næi, go peising!

Av rein frøkt førr at eg sku bi oppdaga førr dasstættinga så va eg snar å reinne ut av latrina. Eg sprang over tel di hine dassn eg va innom først førr å få vaska nævvan. Smooth like silke my friend! Kamfer te karran!!

Foot Spa
Det sto ei spræk tøtta utførre et butikklokale og delte ut lyseblåe lappa tel folk som snaska førrbi. Eg tok lappen i farta å va på tur å hive deinn i nærmaste søppelbøtta, då eg ainnste ka dæm hadde på menyen.

Foot Spa - 350 pesos

Eg bråbremsa, gjor heilomvending og frontkolliderte med en kar i dræss. Oops! I'm so sorry, sir! My bad. Han bære smilte og vinka te meg før han farta videre agåre og bei borte i folkemængdn.

Eg kjeinte mæ enn gång over lommen førr å sjække om han hadde robba meg. E det ikkje sånn dæm gjør det, gængsteran? Dulte borti ærlige folk og røske pængboka utav lommen på dæm i førrfjamselsn. Løkka va væll førr meg at eg ikkje har brukt pængbok på over ti år. Eg bryt bære visakorte i atterlomma og pængesædlan i frammerlomma på dångeriboksa. Eg hadde ailt av værdia på meg einndå. Eg kjeinte førr sekkerheit skyld åsså over teinnern mæ tonga. Alt væl. Han hadde ikkje stolle amalgamen utav gebisse mett heiller. Antageli en ærlig skaille eg hadde spronge på.

Eg labba så inn på massasjesjappa og sporte korr lang tid det ville ta å fådd harva over føtn. One hour, fikk eg te svar. Nice, nice. One foot spa, please, va eg snar å sei. Det kom ei fin tøtta på min alder, anslår eg, å geleida meg tel en lænestol. Dæken, eg satt godt. Så va ho å heinta fram et fotbad som gikk på strøm. Faktisk akkorat same sårtn fotbad som eg har heime ætte ho Mor i Vågen. Svære greier. Eg trompa surføtn oppi vatne samtidig som fotførrkja sætte kontakten i veggen. Dæken korr det resta. Hemmelsk!

Eg satt i væll 10-15 menutt sånn me føtn neri massasjebaljen, før ho kom tebake og løfta føtn mine opp, tørka dæm me en hainnduk og plasserte dæm rolig på en låghailt fotskammel som sto framførre lænestol min. Så smatt ho agåre ruinnt nåvva og kom kjapt tebake med værtøykista uinner armen. Ho sætte seg på en urlitn krakk framførre føtn mine og løfta deinn eine skanken min opp i sett eia fang. Ho va klar tel å operere.

Han steiki føtn såg ut. Sur, skjettn og oppsprokken utav aill traskinga i varmen. Eg funderte på om eg sku uinnskylde meg førr at føtn såg så inni hampen jævli ut, men eg lot det være. Ho har vel sedd litt av kvært sku main tru. Ho bære smilte og henta fram utstyret førr å høvle av dauskjinne.

Te min store overraskelse så la eg straks mærke tel at ho hadde akkorat samme utstyre som eg har heime. En grov barberblahøvvel som mykje godt fungere som en litn ostehøvvel. Deinn brukte ho tel å ta det grøvste dauskjinne, åsså brukte ho ei vanlig fotfil tel å gå over skankan når ho va færdi å høvle over føtn. Einaste førrskjelln e at når eg høvle så e det så blofåkke står veggimeilla. Eg har ikkje heilt rætte tæknikken trur eg.
Men det skal ho ha at ho va djævelsk god med værtøyet. Ho høvla å styrte og det va aldri anntydning tel at eg sku bi oppskjært lekså nybakt grovstomp. Ho va gjæv. Føtn mine sleit på utstyre førrsto eg, førr ho måtte skifte bla på høvveln før ho heiv seg i kast med deinn ainner skanken. Mæn like bli va ho.

Fan, der smatt det utav meg.

I'm sorry about my bad feet. It is my first time in a spa.

Ho såg opp på meg å smilte litt før ho heiv seg tel igjen. Ho va ikkje så snakkesalig førr å sei det mildt.

Dær du han eti korr det kjetta då ho byinte å fikle oppe me tern. Ho va yderst førrsekti og høvla med rolige og svake drag. Eg måtte bite meg på innsia utav gomman og puste tongt med næsn førr at eg ikkje sku røske føtn te meg utav aill kjettinga. Det gikk heilldivis bra. Enn spastisk bevægelse der - å eg kuinna vorre stein dau. Iværtfaill skankelaus.

Då ho va færrdi med storhøvveln gikk ho over føtn på nytt med fotfila. Det va snart gjort å få det uinnagjort. Ho va færdi. No gjænsto det bære å massere føtn litt og smørre dæm inn me smorning. Nei du søte tid korr godt det va. Pikade nomre før eg bei førrlibt i tøtta. Mæn førrelskelsen glømte eg fort bort. Dokker sjønne eg bei settanes å fundere igjæn.

Ska tru om dæm ser nøtta i dauskjinne som bi tel overs?

Ja, førr då ho va færrdi så låg jo ailt skjinne ho hadde høvla godt samla oppi forklee hennes. Å dokker sku ha sedd ho korr ho røyste seg så yderst førrsekti opp og håillte forkle rætt ut sånn at ikkje nokka utav hudklæppan sku ramle på golvet – akkorat lekså det sku være guill værd. Åsså bei ho borte attom nåvva et lite menutt før ho kom tebake med fotkræmen oppuinner armen – og smilte som en solstråle fra øre tell øre, og næse og hals.

Her nere i fattilainnan tar dæm jo vare på ailt. Kanskje dæm knar skjinnlørven inni brødeien og bake grov heimbaktstomp på sårtn? Kæm så veit? E vel ikkje bære bære å få tak i rætte kornsårtan her i lainnan. Ingen som ainnse nokka førrskjell på stompen, sku eg tru. Ækstra proteina.

Einaste litt hærsli kanskje vest mainn sett å gomle på ei kaviarskjiva, åsså bi main plaga med en bette fræmmenskankhud som har kjilt seg fast imeilla jækslan. Eiller at main får en litt falma stortånaggeleinne fast på tværra i ranghalsn. Sånt kainn fort gå ut over abetittn førr ænkelte som e kræsn i matveien.

Tja, men det e ikkje sekkert dæm bruke det i mat heiller. Kainn fort være at dæm lime ihop aille skjinnlørvbettan å syr uinnbokse og langhåssa tel ongan utav hærrligheita. Må jo være føssteklasses råmatriale.

Næi, vi får vel bære håpe i de længste på at dæm har vett å kjyle dauinghudn i søppelbøtta.

Mæn mens vi no e inne på mat og at mainn kainn bi plaga med abetittn så må eg få benøtte høvan tell å førrtælle dokker om då ho mamma og ho tante, førr et par-tre år sia, va i besøk hos ei gammel nabbokjærring inni Vågen. Gjæstan bei godt mottadd og bei sællføllgeli byidd på middagseting. Dæm sætte seg tel bords og bei særvert kvær sin kaup mæ lapskaus. Hørtes ikkje det godt ut?

Eg glømte vest å førrtælle at gamla mæ åran, som så mange andre på hennes ailler, hadde fådd reddusert synet. Ho såg nåkka dårli kainn mainn sei. Nåkka så sørgelig dårli, faint gourmet-gjæstan snart ut. Gamla hadde næmli tadd feil av råvaran og hadde hadd fesk istan førr kjøtt oppi lapskausn. Han rammli!

Høflig og oppdragen som besøket va, så lot dæm være å nævne nokka førr kokkekjærringa. Ekje like greit ailt bestainndi kainn dokker skjønne.

Eg kvekna fort tel ifra tankan mine når tøtta i fotæinn stoppa massasjen og sætte føtn mine i golvet og sa at no va ho heilt færrdi. Eg takka og bokka før eg betalte og gikk. Eg va så lætt å så fin på fotn som eg aildri før har vorre.

Baillhæstn
På turn heim ifra kjøpesæntre fikk eg se nåkka eg heilst ikkje ville se. Tætt attmæ brufotn på tur over mot Mactan ainnste eg at det satt en kar på fortaue i bære baillan. Auan ramla sjokkskada utav haue på meg og tok følle mæ haka mi ner i dørken. Eg va søkkførrspælt.

Det e kanskje litt feil av meg å sei at han satt i bære baillan, førr han va ikkje heilt naken. Han hadde t-sjorta på seg. Kun t-sjorta. Ei sjettn ei som enn gång va kvit. Et prakteksemplar på t-sjorta å kuk, som han Per villa sagt det. Mæn hirsj faken, eg må sei meg eni med han Per. Ikkje mykkje som e meir hærslig einn akkorat deinn kleskombinasjon.

Dæken korr eg spekkulerte på dedderan på turn heim. Eg hadde ikkje nubbkjangs å komme på ei logisk førrklaring på kofførr en voksen mainn kuinne sette på veien med heile steille hænganes laust. Kanskje e det fattidommen som e skyld i det heile?, prøvde eg meg på. Mæn då må mainn stille seg føllganes spørsmål: Vest maijnn som satt der e så fattig at han kun har sedd seg råd tel å kjøpe seg ett klesplagg, ville det ikkje då være naturlig å tru at han ville prioritere å hainnle seg ei uinnboksa framførre ei t-sjorta? Næi, det dær fikk eg ikkje tell å stæmme. Ikkje fanden.

Eg tok førr meg ho Becay fluksens då eg va kommen meg i hus.

Hey guess what! I saw something strange on the bridge just now! There was a man who was wearing a t-shirt and nothing else. He was just sitting there, and everyone could see his…you know…equipment.

Ho bære flirte og kjeik på meg med spørranes aua som sa.

And what about him?

Det verka som om at det va heilt dagligdags at der sett en sjettn gubbe på brua å vefte me lurn te bilan som fyk førrbi.

Why is he sitting there naked? Is it because he is so poor?

Ho hadde inga problema med å svare på det spørsmåle.

No, it is because he is crazy!

You mean loco loco?

Yes. Crazy crazy

Åja han e en gallning. Det hadde eg ikkje tænkt på. Maijnn e rætt å slætt rape galn. Makes sense, Spence.

So you just let your crazy people here sit in the streets showing off their privates?.

Yes.

Ah, you see in my country all the crazy people are shot and killed by the police long before they reach the streets.

REALLY?

No, not really.


Kommentarer

#1 Kommentar fra kine86_6 (svar):

ja di satans taxi mannan!!

Ingen kommentarer: