fredag 14. november 2008

Arkiv: Filippinene 2006 - 3

DAG 1

Skrevet av 1. juli 2006, klokken 12.44

Dag 1: Ankomsten og førsteinntrøkkan

Utførre flyplassen sto karran klar å venta. Det va ikkje farli å kjeinne igjæn tøtta (Rebecca) eg tel no kun hadde sedd i webcameramodus. Både mora, stefarn og søskenan va med. Dem henta meg i nokka dæm kaille førr mini-cab, som søstra tel farn drefte tel vanlig. Bi som ei drosja, bære med plass tel en umasser av folk. Eg kjæm telbake tel de førrskjellig transportmidlan længer ner her.

Ho verka nokka nervøs og bekjeden stakkars, men de ainner va om mulig meir sjenert. Men ho Becay (kaillenavne hennes) va god å prate ængelsk, så det gikk som i London. Eg veste at både ho og di hine va små av vekst så eg bei ikkje så ailt førr førrfær når eg beit meg temærkes at dem nådde meg tel skuldra, og knappast det. Kjærringen aillså. Stefarn, som kjørte, va like høg som meg.

Før eg fòr hadde lagd meg nån bilda inni haue om korsn område va både landskapsmæssig og bygningsmæssig. Da vi kjørte kjeik eg bære vælldi rundtomkring. Va vel bortimot sånn som eg førrventa det å være.

Det første eg la mærke tel e at bilan fløyte heile tia. Eg satt å skvatt heile tia, og sa det mæ dæm at aill fløytinga va steike uvant førr meg. Dæm bære flirte og kjeik på meg.

Ho Becay og eg hadde ordna det sånn at eg sku leie et rom hos tanta hennes. Men det romme va ikkje klart einda, så ho sa at vi bei å fare heim tel ho først. Den e grei, sa eg og dit for vi.

Eg va fullstendig klar over at dem ikkje har alt førr mykje pænga å rutte med, og at huset dæmmes ikkje va aillværdn. Det har ho sjøl sagt. Men, som eg har sagt te ho tusn gång, så gjer eg hæst i korsn huset ser ut.

Men uansett korr forberedt eg va, så bei det total bakoversveis førr meg. Veitkje korsn eg skal førrklare det, men eg ska no prøve. Førr det første e det en masser av hus tætt i tætt, med gangveia imeilla. Husan e av betong, nokka planka og blækk te tak. Tapet og kleing innvendig va det knaft med. Dæm hadde et slags kjøkken, men aill matn bei lagt utførre huse og komfyrn va et bål. Innlagt strøm har dæm, men det e dyrt med strøm så dem bruke kun lys når dæm må. Eg vil anslå at heile huset va på størrelse med vedsjåen heime i Finnfjorn.

Nere hadde dæm ei stua (flisbelagt på golvet) og et kjøkken/vaskerom. I øveretasjen søv dæm. Utn sænger. Dæm ligg på laken rætt på harde tregolvet.

Pluss i margen skal dæm ha førr at aille tar av seg sandalen førr dæm range føtn innførr dørn, så reinsligheita e på topp.

Det heile minte meg faktisk om ka han Far brukte å førrtælle meg når han va i live. Han brukte å sei dæ at før i tia så va husan ursmå og det kuinne bo opptell 12-15 stykkja i same kåken, og det bære med ei stuva og et par soverom. Trångt om plassen, men dæ va no sånn dæ va. No i dag e det bidd så galle at mainn må ha hus åleina, og liketel ei hytta på si førr å klare seg, kuinne han tellføye.

Nokka isolering har dæm ikkje bruk førr. Det e relativt sjelden at han snye her nere.

Men sjøl om strømmen e dyr og folk såg ut tel å være steike fattig, så hadde dæm TV-en ståanes på. I aille husan. DVD-spællar kuinne eg og anname oppuinner teven, så det kuinne no ikkje være så ille, konkluderte eg mæ meg sjøl.

Vrient å førrklare korsn eg opplevde første møte med familien, men at eg va kommen tel en heilt ainna værdn førrsto eg fort. Me hainna på hjærte så e eg usekker på om eg hadde klart å levd uinner sånne forhold.

Det villaste av ailt, og som gjor meg rimelig nærvøs va at heile nabbolaget ætterkvært fikk nyss i at eg va kommen. Så mens eg satt i stua og snakka med dæm som hadde nokka å spørre om, så sto det minst 20-30 stykkja (unga som voksne) utførre vindue og bære stirra inn på meg.

Dæm smilte aille i hop, men eg må være ærlig å sei at det va steike ubehagelig. Et aildri så lite sjokk kan man sei. Men bevares, ailt av folk va så snill å grei som det bære går an.

Etter at eg hadde fådd hailla meg middagskvil på tregolvet på loftet, bei eg skyssa tel det romme eg sku leie. Før eg førrlot leverte eg ut gavan fra Norge tel aille i husholdningen. Tel stor begeistring. Sku no fan bare mangle.

Eg va ærlig og sa det tel ho at vest romme ikkje hadde dusj, så kuinne eg likegodt bære bo på et hotæll. Dusj må eg ha, så enkelt e det.

Men då vi kom fram tel huset og rommet eg sku bo i, bei eg lætta. En heilt ainna standard. Akkorat lekså heime. Bortimot. Her e både dass og dusj (dog manuell), diger sæng, aircondition og flisbelagt golv. Eg slo tel med en steike gang! 3000 pesos førr en måned e gjedd førr pængan.

Eg kan sette ute på porchen om kveldan stilt og rolig å skrive, kose meg med pils eller bære sette å kjike ut i lufta. Tomta her e inngjært godt og har låst port. Hit kjæm ingen. Her kan eg være i fred når det trængs.

Første dagen va fuillstappa av inntrøkk og det gikk et par daga før eg hadde klart å svælt ailt, sånn at eg kuinne byinne å roe ner å kose meg på ferie.

Før eg avslutte første dagen vil eg bære sei at eg no ætter ei vekka her nere har et heilt ainna inntrøkk av ting. Dem kan gjærna være fattig og ha småe hus, men livskvaliteten og gjæstfriheita e på topp! Godt å være blant folk som ikkje tar alt av goda i livet som en sællfølge, lekså bortimot aille oss heime i FRP-staten Norge.

Kim: ja eg har me baerbar pc. Tykje sku orke aa sette paa nettcafeen heile tia. Saa mykje meir juicy vil ikkje reisebrevan bi. Eg bi vaerken gift elloer komfermert her nerre, saa det e avklart :)

JornInge...e du heime no?

Justice: Staemning i nord? Nokka disco madness?

Line og Marte...kati fer dokker tel Bourgas?

Tel dokker ainner: Fortsaett aa skriv kommentara. Artie greier at dokker syns det e intresangt. Sekkert mange eg ikkje har sendt mld tel om reisebrev saa vest dokker har naan kjeinninga som aassaa eg kjeinne saa gje daem addraessn.

Finnfjordingen paa laup signing off.

Kommentarer

#1 Kommentar fra Gluintn i bakken... (svar):

Han ramli! Trur næssn eg bi nøidd å ta en sånn railltur tell Asiens Land en gang i livet. Har hørt mykje fint om område.
Å, ja, førræstn eg e heime no. Bi væranes tell den 10, då åke eg tell Sværje, så rase eg nerover tell KrSand den 18 førr å jobbe...

Ingen kommentarer: