mandag 17. november 2008

Arkiv: Filippinene 2006 - 9

Dag 4: Kuso Kuso og Cockfight

Skrevet av 12. juli 2006, klokken 13.01

Haloen. Foerst vil eg bare sei at det har vorre lite ti tell skriving i det siste, men eg skal skjerpe meg. Takk foerrr kommentara. Eg laes ailt, men harkje tid aa svare paa ailt med enn gaang. Kjaem nytt i maara igjen. Dag 5 og foerrhaapentlivis litt meir.

25. juni 2006
Dårlig start på dagen. Eller natta, førr å være heilt presis. Måtte på ramma tre gång i natt. Kjeinne no når eg sett mæ frokostbordet at eg ekje heilt i go form. Passeli sveitt i painna, og det har ingenting me varmen å gjøre. Trur eg. E vel nokka svineri man har brøtte i seg som ikkje har vorre heilt bra. Kan jo være ka som heilst.

Men det får så være. Frokost må man ha. I dag åt eg ris og egg. Fortsatt med skjei og gaffel. Merkelige greier, men det fungere godt. Prøvesmakte åsså ei heimbakt banankaka. Vakje så verst, men vælldi mæktig.

Eg bei settanes å tænke på aill maten eg har ette her nere, og eg kuinne ikkje huske at eg har sotte meg ner å sku ete nokka som eg verkelig har hadd løst på. Det har kun vorre mat som eg har vorre skeptisk tel, og mange ganga mat eg ikkje har ant smaken på før eg har trøska sloge inn i kjæftn. Først då har eg vest om det va etanes eller ikkje.

En farlig adfære, spør dokker meg.

Eg et med andakt kan man sei. Men sånn e det og sånn bi det, e eg reidd.

Det e einaste boksbrusn eg e skråsekker på. Så den har bærga meg mang en gång. Både her og heime førrsåvidt.

Ja, førr ingenting va som en halliter kola tel middag i de hårde studentdagan i Tromsø. Hadde han OBS! salg på brus, så braut vi Cressidaen (trækkbasun hannes Kim-Freddy) fuill med kassevis av sorten og hadde middag i vekkesvis.

Å va det no rektig så ille at vi hadde dårlig mage, sånn som eg har her – og vi ikkje hadde råd tel dasspapir – ja så gjor kaffefiltran samme nøtta. Måtte bære huske på å gnekke dæm litt inni nævven så dæm bei såpassa mjuk at man ikkje skar seg førrdærva. Det va tider det ska dokker tru.

Men eg skakje ry meir inn på ka vi drefta med i ærværdige Gausdalsvegen 50 no, førr eg trur ikkje eg har plass nok på maskin sku eg ta ailt med her. Tebake tel reisemodus og ka som skjedde videre deinna dagen.

Kuso Kuso
Jo, no ska dokker høre. Det første gjøremålet førr dagen va kuso kuso. Aillså klesvask. Eg hadde fådd opplæring dagen før så det her skukje være nokka sak. Og det va det ikkje heiller. Det tok bære djævelsk lang tid.

Dokker som ikkje e vant å drefte me klesvask uten maskin ska no få en ænkel leksjon i kolessn det gjøres. Smal sak. Eg hadde tre store plastbalja ståanes. To med vatn og en utn vatn. Vatn pompa eg sjøl opp av gruinn med vainnpompa, og baljan må være så stor at det går en 7-8 t-sjorte neri, minst.

I den første baljen la eg klean i bløytt, utn vaskemiddel.

I hoveddonken hadde eg en pakke vaskepulver av typen Tide – 55 % more. Ka det e 55 prosænt meir av veit eg ikkje, men eg går uti fra at det e pulvermængden. I tellegg tel vaskepulvre hadde eg et såpestykkje ligganes lett telgjengelig– Tide Bula Plus med et bilde av ei bryinnpompa på plastemballasjn. Så det e rætt såpa, det e det inga tvil om. I deinna hoveddonken e det at vaskinga foregår. Uten bruk av vaskebrætt av nokka slag. Man går bære telværks og gnekke klean imeilla knyttnævvan. Den knyitta vænsternævven peike med hainnflata tel himmels og holdes mykje godt i ro, men den høyre ligg motsatt vei og gjør ailt arbeie. So, what else is new?

Eg fikk klar beskje om at main skal byinne med halsn på t-sjorta, så ta arman og tel sluitt gnekke resten av skjorta. Først på rætta og så på ranga. Når man då e færdignekka vrir mainn ailt av vatn og såpa utav t-sjorta og legg ho i den tørre donken. Sånn fortsætte man tel ailt av klea e vaska. T-sjorte først, så hainnduka, uinnbokse, gænsra (sjeldn kost) og dongeriboksn.

De litt grovar klean kan man bruke en børst på, og når det e fritt førr boble i vaskevatne må man ta såpa i dreft og buble det tel litt. Når så ailt e gjort så tømme man de to donkan man hadde vatn i og fyille dæm opp med vatn igjen. Deinna gången skal begge to være fri førr såpa. Så foregår det føsste skjølling i den føsste donken og siste sjølling i den ainner donken. Etter det e det bære å vri klean førr vatn og henge dæm på klesnora. Akkorat lekså heime. Klean må hænge uinner tak, førr han kjæm bestainndi med rægn utpå kveilln.

Då eg sku skjølle over nævvan etter færdig klesvak (to å en hall time tok det) kjeinte eg at det svei nokka så storsteikanes på fingran. Då først ainnste eg at eg hadde gnekka bort ailt som heite hud og hår på de tre længste fingran på høyrehainna. Det gikk værst utover det metterste leddet på fingran. Du søte grønne. Kan skjønne silkefingran vakje vant med sortn.

No når folk ser fingran så slår dæm opp med auan og spør førrskrækka ka det e eg har gjort med nævven, sia han e fuill av sår. Så flaut som det einn e så svare eg bære kuso kuso. Då flire dæm bære vælldi og tellbyr seg å ta klesvasken min næste gang.

Ja, så no har eg en 12-13 stykkja på lesta her som har sagt seg vellig tel å ta klesvasken min. Det skal dæm få lov tel, men uinnboksn mine ska eg klare mæ sjøl, uansett korr skamfert eg e. Dær går greinsa.

Mercado
Etter klesvasken for eg tel Mercado (ikkje markado som eg har sagt før. Såg et skjeilt i ei minicab med deinna skrivemåtn– mercado). Der tok eg ansvar og kjøfte meg nye slippersa. Ikkje samme sortn som tjyvbeillingan stal, mæn te same prisn. Ska dæm no stæle dæm bi dæm nødt tel å røske dæm utav føtn på meg. Då må eg no vel førr i fanken klare å oppdage det? Iværtfaill såpass at eg klare å trampe dæm et par gång på fingran om ikkje ainna, før dæm stekk agåre med fangsten.

Eller kanskje eg skal sætte strøm i tøflan og vente tel eg ser gnistfåkke i tateran. Då hadde dæm vel bidd ampær, antar eg.

Hællvette kor eg sveitte!

Søkkvåt igjen. Måtte skifte t-sjorta.

Cockfight
Næste på menyen førr meg va cockfight. I går mens vi satt å sjabba et gjenge i lystig lag, så bei eg invitert med på deinna cockfightn. Eg takka ivrig ja og gleda meg bære vælldi. Heilt tel det bei kveill og eg hadde lagt meg oppuinner dyna (som e et tynt laken). Då fikk eg nærva. Kjeinte eg fikk tåra i øykrokan. Eg tænkte mæ meg sjøll før eg sovna inn.

Eg håpe no inderlig det e hanekamp dæm meine…

Tel min store glede så førrsto eg fort at eg hadde ingenting å frøkte. Det joma i kykkeliky overailt (kanskje aillermæst i fra uinnboksa mi). Eg hadde ho Becay med meg og det kosta 30 pesos pær kjæft. Inne på arenaen traff vi farn hennes, som e ivrig gæmblar når det e cockfight om søndagan. E kun då dæm drefte mæ sårtn.

Eg har aldri vorre på sånt her før, men i min ungdom som ivrig karatefilmentusiast så har eg ei førrmeining om korsn ailt foregår. Eg har no iværtfaill sedd ti filma kor dæm va innom hanekampa, men kass lass filma det va, kan eg ikkje sei eg huske akkorat no.

Vi satt på fræmste rad. Eg vil anslå at arenaen tok bortimot 4-500 stykkja. Det va stappfuillt der inne, og du store tid førr en alo dæm lagde førr kvær gång det va klart førr to nye hana å bokse. Folk sto med nævvan fuill av pængesædla og peikte hit og dit og ropte og kauka bære vælldi. Ka dæm ropte fikk eg aldri mæ meg, men det va nok førr å høre kæm av hanan folk sku gæmble på. Og kor mykje som sku satses.

Eieran tel hanan sto sjøl og holdt dæm inne i ringen før det store sku skje. Då det nærma seg avspark såg eg dæm fikla med nokka som va teipa fast tel den eine skanken på han’. Dæm tok då av ei plastslira og fram kom der et glinsanes knivblad. Fastsnurra tel haneskanken som et dødelig våpen. Så kvær hanekamp gikk fort. Va bære et par baksinge hit og dit så datt den eina karn om mens bloe fåssa utav knivsåre. Groteske greier. Uinner en av kampan spruta det liketel blo på plexiglasse rætt framførre auan på meg. Hirsj nokka så hærsli, men det e vel bære a part of the game.

Han Kim som e imot haneslåsting meinte eg sku sei det mæ karran at dæm should fight with their own cocks. Men det orka eg ikkje å sei.

Eg prøvde meg på å gæmble litt. Eg fikk farn hennes Becay tel å administrere væddemålan.

Eg bære ga han 100 pesos åsså vælte eg farga.

Mens eg satt der og akkoderte med farn om korsn hane eg burde gæmble på, så såg eg at det sto et gjenge fire-fæm rada oppførre meg i en ring, og kveskra tel kværaindre og kjeik ner på meg. Dæm va vel en 5-6 stykkja. Dem va aille godt oppi åran og hadde nævvan fuill av sædla, klar tel å gæmble. Garva i gamet sku eg tru. Men eg såg dæm va urolig. Og eg bei ikkje nokka mijnner urolig av at dæm sto å kjeik deinna veien.

Bæssme såg eg dæm skubba en kar framførre seg, som nokka motvillig kom klatranes ned radan mot meg. De andre sto igjen og kjeik håpefuilt nerover. Han kjeik seg telbake mot gubban et par gång, men dæm bære gjor tægn med haue at han sku fortsætte ner tel meg.

Ka i fan e det her, sporte eg meg sjøl.

sporte eg meg sjøl.

Eg bei passeli reidd. Men eg hadde heilldivis ingenting å frøkte. Gursjelov. Karran ville bære ha rede på om eg veste kæm av hanan han Bergland hadde gæmbla på.

Næi, spøk tesies. Kvær hane hadde en teipbette ruint deinn fotn korr knivblae sto. Teipen va farga sånn at man sku se førrskjell på de to. De to første va gul og rød. Eg satsa ailt på den gule, førr han såg så kvekk ut, synst eg. Det tok han Gulars skarve to sekund før han datt om steine dau. Fan ta, tenke eg. Såg karn bortførr meg og bainntes førr seg sjøl.

I neste kamp satsa eg på en hane med grønn teip. Han Grønningen hoppa opp og datt ned. Stein dau han og. Trur dokker main e go å gæmble. Nei, man harkje mykje peiling. Eg gæmbla en siste gang, og deinna gången vant eg. Mot aille odds. Tippa på en hallfeit og træg kar som va dømt tel å tape (i mine aua), men han snubla på heilldi vis kniven borti ryggen på deinn ainner karn og kunne juble over victory. Eg satsa 100 pesos på han Stallone og fikk 200 igjen. 100 minus på en dag ekje så verst.

Resten av kampan va eg bære telskuar. Hadde vædda bort nok utav førrmuen min.

Gudstjeneste
Eg bei mæ mine nye vænna då dæm sku gå i kjerka. Fast tradisjon kvær søndag her. Katolikka kaille dæm seg førr. Gudstjenesten sku fåregå på visaya, så dæm lurte no på om eg egentlig hadde løst å være med, sia eg ikkje bei å førrstå nokka.

By all means! I dont care about the language. Where I come from noone listenes to what the priest says anyway.

Tøtta oversatte te di hine karran ka eg hadde sagt. Ekje aille her som e like stiv i engelsk kan dokker skjønne. Då dæm rættvist hadde fådd me seg ka eg hadde sagt, så flirte dæm godt seg imeilla.

It’s the same as us. We never listen to the priest either.

Well then tell me, why waste two fucking hours in church?

Det va ingen som svarte. Antageli førr at eg kun sa det inni meg.

Å dæm hadde rætt. It’s the same. Dørge kjedelig og langdrygt. Det hjalp heiller ikkje på at vi va såpassa seint ute at vi måtte stå oppreist uinner heile særmonien. Det va fleire huinner som sto, så vi vakje aleina. Svær kjerka kan dokker fatte.

Å varnt!? Nei, dokker måkje snakke. Så varnt som i skjærsilden, å kanskje hakke verre. Eg sveitta som en julegris. Igjen. Eg benøtta, i aill godheit, anledninga tel å takke vår hærre førr at eg hadde tadd meg råd tel å kjøpe ei hainnvefta utførre kjerka før eg gikk inn. Ho va laga utav nokka kjukt og tørt græss som dæm hadde flætta i hop tel ei vefta. 10 pesos vil eg sei va gjedd førr pængan.

Men ka svare han takken min med? Jau, han skruvde likegodt opp varmen, den gammeleriken. Å førr å verkelig irritere meg så hadde han fådd montert opp ei elektriskvefta på veggen, rætt oppførr haue på meg. Ho steinsto heilt i ro å sveitta like mykje som disippeln som pæsa oppuinner. Eg sku så gjærna ha gjedd vår allmæktige ei Guds høyre hånd over auan, men no va det sånn at høyrenævven va fuillt opptadd med å holde hainnvefta i gang så main fikk puste. Dessværre, om eg må sei dæ så hardt.

Uansett korr mykje eg ga hændel med nævven og flættavefta, så va eg like søkkvåt utav sveitte. Ikkje førrbandet at nokka nøtta.

Sjølve gudstjænesten førrsto eg lite utav, men eg kjeinte igjen mykje. Det gikk i amen og hosianna iværtfaill. Ja, åsså fadervåre. Gikk i samme takta som heime.

Kollækt hadde dæm og. Eg ga dæm nokka mynta og sa det mæ dæm at dem kuinna huta å kjøpt inn et airconditionanlegg førr pængan. Eller kjøpt seg ei garrdintrapp. Ja, at dæm i det minste hadde kuinna nådd opp tel bryteran tel elektriskveftn på veggan.

Ikkje svar å få no heiller.

Eg beit meg omsider temærkes at et par kjærringe som sto litt på skrå mot høyre framførre meg, holdt seg førr næsn med kvært sett lommtørkle. Det sku ha lokta åpenbaring utav meg – sveittpeisn, der eg sto å draup. Men eg ainnste ætterkvært at det va fleire i heile saln som sto på samme måtn. Ikkje å draup, men me en snørrklut framførre næsn.

Kan no dæken ikkje være meg dæm lukte, aille i hop?

Eg prøvde å kjike attom meg om det va på samme måten der. Næi, det må ha vorre nokka ainna. Eg såg det va fleire som sveitta, men sællfølgelig ingen som sto te kness i sortn, lekså eg gjor.

Skate or die

Då vi gikk (eg vassa) ut av kjerka kom han med rægn, tykjepelken. Du snakke om å være vrien. Mæn eg bære fnøsa tel karn og tok imot kvær enn dråppe. Førrfreskanes og hærrlig. Lokalbefolkninga tok det dessværre ikkje like pænt som meg. Dæm la tel flækkings førr å finne seg ly. Å ly det fant vi i et utendørs idrettsanlegg. Me tak sællfølgelig.

Her inne va det mykje ramp. Mange søkte ly førr storrægne, mens de mæst aktive eintn spælte basketbaill eiller hadde kæppsn att fram og drefta med skateboard. Det va tøffe guta. Hørte dæm prata seg imeilla. Det gikk i yo og wassup innimeilla aill visayaen. Eg sa det mæ tøtta og kompani at det her va akkorat som å være heime.

Yeah, how?

Well, the skateborders at home are also shit at what they do.

Hemmel og hav kor dæm for imeilla og prøvde på triks. Å kvær gång einte det me at dæm snubla i brætte og for me haue førre på kjæftn. Han eine karn va litt bere einn di andre. Sekker han som va the main man i gjengen. Førr han kuinne kjøre rett fram en 3-4 meter uten å dætte av. Eillers va det skrailt me færdiheita på skateran.

Mæn ivrig? Joda. Ikkje akkorat en 360 graders something something and open a coke with the ass, som han Skatefantis i Pyton, men det kan main vel ikkje førrlange at dæm skal komme av med så tili i karriærn. Nei, la ongan skate. Ekje mine onga.

Då vårhærre tok fæmmenutt benøtta vi anledninga tel å komme oss tørrskodd heim. Eg kjøpte mæ meg et nætt med bokskola før eg baksa meg heimover.

Natta kom og søvn tok tak i meg og slo meg i svima.

Før eg fikk dusja…

Ingen kommentarer: