mandag 17. november 2008

Arkiv: Filippinene 2006 - 6

Dag 2 - SM Mall

Skrevet av 5. juli 2006, klokken 06.18

23. juni 2006

Etter den nokka begivenhetsfuille første dagen, våkna eg utav at det va nokka så inni margen varnt. Det va då eg fant ut at det e timer på airconditionanlegget. Tida va gådd ut og varmen hadde smøgge seg inn på rommet og passelig kokt meg. Tell slutt bei det vel så varnt at kroppen ikkje hærtest å ligge meir. Opp spratt eg så sveittn fauk veggimeilla. Det va mårra, og eg hadde sove som et lam heile natta.

Det som sto på menyen i dag va en svepptur tel kjøpesæntre SM Mall i Cebu City – 10-15 menutters kjøring herifra. Farn skyssa oss i minicaben. Eg fikk beskjed om at mora og ongan og ei tanta av ho Rebecca og enda nån tel sku være med..

Ja, tenkte eg, det må dæm no bære bestæmme sjøl. Dæm har vel nokka dæm sku ha hainnla der dem og. Men eg fant fort ut då vi kom dit at det va ingen andre einn meg sjøll som hadde ærn dit.

Eg sku hainnle meg nokka sjortsa og t-sjorte – i tellegg tel kolonialvara som stomp, smør, pålegg, kola, øl og dasspapir. Å sånn gikk det tel . Eg gikk fra butikk tel butikk i det enorme kjøpesæntre (største dæm har her) med ræssn av skåkken på slæp. Det mankerte bære at eg hadde en fane i nævvan, så kuinne det fort ha sedd ut som 17. mai toget i Finnfjorn. No, vil sekkert fleire reagere å sei at det e jo aldri nokka 17. mai tog i Finnfjorn, men dokker sjønne ka eg vil fram tel. Eg gikk fræmst og ræssn av lemmenflokken marsjerte etter.

Men det gjor no nøtta si alikavæll. Eg fikk no hainnla alt ville ha og meir tel. Eg sku så gjerna ha gådd litt ruint å sedd i butikkan eillers, men når andungan sku vagge ætter uansett tykje kor eg gikk, ja så lot eg heiller være.

Då eg va færdi å hainnle fikk eg beskjed om at dem ville ete. Go peising førr meg det. Eg va skrubbsvuiltn. Nerst i kjøpesæntre va det dongevis med mathåll kor man kuinne sette seg ner å ete. Vi gikk tel en plass kor dæm sællte førrskjellige kjøttsuppe og kjøttknoka og kyllingbetta og greier. Aille bestilte kvær førr seg. Eg endte opp med kyllingsuppa og ris, etter anbefaling fra en kar som heite Antonio. Han e brorn tel ho som eg leie rom hos. 10 kola besteillte vi og ailt bei bært tel et langbord kor folket slo seg ner. Det va da det gikk opp førr meg at det va eg som måtte gjøre opp førr meg…og aille di andre. Regninga kom på litt over 900 pesos (en go huinnerpeising) førr ti middaga. Gjedd førr pængan, men eg va litt paff over at dem bære tok seg tel rætte og gikk god førr at eg bei å betale.

No skjønte eg kofførr det va så mange som vil være med å hainnle. Dem regna vel med at den kvite rikingen sku gje dæm ailt dem pekte på. Det stæmte vel førrøvrig og. Deinna gången. Eg hadde faktisk meint å spainndere middag på gjengen, men det hadde vorre fint vest det va eg som fåreslo det, og ikkje motsatt sånn som ståa va no. Men ka fan, eg holdt humøre oppe og slafsa i meg suppa og smakte på ailt mulig ainna som de andre tellbydde meg.

Men enn ting nækta eg å ete. Sprøstekt sjystjerna! Det låg to hærslie småe sjystjerne på en tallerken. Det knasa godt då sjåførn førr dagen tygde dæm i seg. Du søte tid nokka så hærsli. Dæm bære flirte når eg grein på næsn. Uinnerli folkeslag.

Og uinnerliar sku det bi, førr då aille va færdi å ete så heinta dæm fram småe brødposa. Ka så skjer, sporte eg ho Becay. Jo, no ska vi ta mæ oss heim ræstan kuinne ho førrtælle.

Ræstan?, sporte eg meg sjøll? Her e jo bære småbetta igjen. Å så gu tok dæm ikkje ailt mæ seg. Nokka kjøttknoka, halle kyllingbettn min og det snodiaste av ailt: Suppa! Ja liketel supperæstan braut dæm neri en plastpose og knaut igjen.

Dæm såg det på meg at eg va førrfær, men dæm bære flirte. Å eg må sei at eg først da skjønte korsn ståa e. Her hiv vi ikkje mat tel måsn. Syns det e ei fin ordning, som eg akte å ta i bruk sjøl når eg kjæm heim. Ikkje farli førr oss som bære kan spøle ner tel Finnsnes å kjøpe oss ei Shell-pølsa eller en Esso-burger når vi e svuiltn. Nei, eg må bære vænne meg tel at dem gjør ting her nere som e vidt førrskjellig fra ka vi gjør heime. Like go begge to, spør dokker meg.

Då vi kom telbake fikk eg opplæring i korsn man sku flætte puso-kurva utav palmeblad. Det gikk bære svært, men eg trængte veiledning kvær gång. De ainner gjør det her i blinda og kan lage fleire i menutte. Eg hæfta minst 5-10 menutt på enn. Men så va eg jo nybyinnar i faget. Eg kjeinte på meg sjøl at i dag når eg satt der og bei beglodd så va det egentlig heilt greit. Det va ikkje så mange som kjeik på meg no, ainna einn enn donge mæ onga.

I går derimot, va det så skummelt at det va nomre før eg datt om og spælte dau. Førrøvrig et triks eg har lært hos en nær kjeinning i militære. Men han gjor det på en litt ainna måte. Han låg bære i sænga å spælte sjuk.

Mens vi satt der i den likkje stuva og flætta pusokurva så kom der ei gammel kjærring trippanes inn. Gammel og lite teinner, men gla i å prate. Ho Rebecca pekka meg i sia og sa at det va bæstemora. Å dyre tid ho va pratsom – kjæftn gikk i ett. Ho bombarderte meg med spørsmål om eg va gift og det som verre va. Eg såg ho Becay seig ner i sofaen og va flau. Vælldi førrståeli. Fikk vette etterpå at gamla hadde tadd seg et par bayer førr mykje.

Et par daga etterpå kom en av onklan hennes og sku prate med meg, men han va så fuill at eg va usekker på om han egentlig va fuill eiller om han bære ikkje kuinne prate årnkli.

Dont pay attention to my uncle. He is drunk.

Oh, that’s OK. I too have uncles who are drunk.

Eg skjønte fort at det kom litt feil ut, men eg meinte vel egentlig å sei at det va ikkje nokka å skjæmmest over at onkeln hadde tadd seg dram. Bi omtrent som når han George i Seinfeld sa My uncle is in a bubble! i The Bubbleboy. Eller: My father is gay!

Sveittpeisn 2

Du vindskjeive Agnes korr eg sveitte her nere. Sveittpeisn har fådd sin arvtakar, deinn saken e grei. Det dryp sveitte av meg, akkorat som det gjor av sveittpeisn då han kom inn i forelæsningssaln i Tromsø. Han va så gla i å sykle tel forelæsningen, skjønne dokker. Trur sykkeln hannes må ha vorre steike tongtrødd.

Her e så varnt at eg e konstant pessvåt på t-sjorta, og eg har bestainndi en hainnduk hænganes nerover ryggen på innsida av t-sjorta. Det e et triks mange benøtte seg av her nere. Lufta e og så klam at det e inga førrskjell om main går naken eller om main e fullt hyrt. I tellegg tel hainnduk på ryggen så har eg en ækstra duk hænganes over skuldra førr å tørke sveitte utav tryne. Det ser eg og at mange andre har.

Så mens eg satt der å flætta puso, så hæfta eg væll så mykje tid på å fikle med de her hainndukan førr å få bort sveittn. Å sia har eg sveitta. Eindå det ikkje e sommar her no. Sommarn e akkorat gådd og no e vi kommen tel regntia kan dæm førrtælle meg. Måtte spørre om dæm va væll bevart, men eg fikk aldri nokka svar. Dæm bære flirte og fortsætta å flætte kurva.

Kveildn avslutta eg ute på porchen her kor eg bor. Slafsa øl, åt nøtter og snakka med lokalbefolkninga.

Godt å slappe av på kveillinga.


Kommentarer

#1 Kommentar fra Lena Johannessen (svar):

He, he... Det e no bra at du ikkje e like gjerrig som han onkel Skrue... En STOR fordel at prisan ikkje e like stiv som heime når man sånn plutselig må spandere middag ute på byen på en heil bønsj mæ folk.
Ellers syns eg godt du kunne ette sjøstjerna. HALLO! Du har jo tross alt ette hundkjøtt!!! Heime e det lite svetting, mest bære skjitvér. Så du får kose deg og utforske det nye "livet" så godt du bære kain! =)

Ingen kommentarer: